Interview met horeca-directeur Coca-Cola

Interview met horeca-directeur Coca-Cola

Veel horecaleveranciers, waaronder Coca-Cola European Partners, bieden horecaondernemers een helpende hand tijdens deze crisis. Wat doet Coca-Cola European Partners? Een interview met de out-of-home-directeur Roelof van Dinter.

Tekst: redactie Entree Magazine

Wat merkt de horecatak Coca-Cola European Partners van deze crisis?
coca-cola“Helaas grijpt het coronavirus weer razendsnel om zich heen en bevinden we ons opnieuw in een uitdagende periode. Vanzelfsprekend heeft deze crisis impact op onze business. Bijna de helft van onze business komt uit out-of-home kanalen, dus we hebben stevige krassen opgelopen. Maar voor onze klanten loopt dit verlies soms wel op tot 100 procent, en dat is schrijnend. Tijdens deze crisis staat nauw contact met al onze klanten centraal. Hoe kunnen we ondernemers zo goed mogelijk ondersteunen en ervoor zorgen dat we hier samen weer sterker uit kunnen komen?”

Wat kunnen jullie doen voor horecaondernemers?
“Door veel in contact te blijven met onze klanten, enerzijds als luisterend oor en anderzijds om inzicht te krijgen in de dilemma’s, kunnen we een op maat gemaakt supportplan opstellen. We denken vaak mee in online bezorgmogelijkheden voor ondernemers of take-away-opties. Dit hebben we ook in de eerste fase gedaan. Daarmee hebben we 5.000 ondernemingen kunnen helpen. Daarnaast bieden we ook (digitale) trainingen aan voor horecapersoneel via het platform Snelle Skills. Dit zijn korte trainingen die je als medewerker ook thuis kun volgen over uiteenlopende onderwerpen: van hygiëne en upselling methodes, tot perfect serve-trainingen. En denk bijvoorbeeld ook aan het lager houden van voorraden, een les die we hebben geleerd uit de eerste fase toen er een directe stop kwam op de vraag naar glazen horecaflessen. Hierover blijven we in nauw contact met onze klanten. Belangrijk is dat we straks op tijd voldoende voorraad bieden als de markt weer aantrekt.”

Hoe gaat het met het retailkanaal?
coca-cola“Tijdens de eerst lockdown zagen we hier juist meer vraag naar onze dranken. Verder zien we gedurende de periode dat horecaoutlets gesloten zijn een toename in de verkoop van onze blikverpakkingen. Dat komt vooral door de toename van thuisbezorgen en take-away-verkopen. We zien nog geen verschuiving in populariteit van merken als gevolg van corona. Ons premium BTG merk Royal Bliss en de Coca-Cola Signature Mixers waren voor corona al aan een stevige opmars bezig.”

Hoe vindt u dat horecaondernemers reageren op deze crisis?
“Er zijn horecaondernemers die nu nog uitbreiden, maar in het algemeen overheerst het gevoel van teleurstelling en onzekerheid en soms ook van onrechtvaardigheid. Maar ondanks de onzekere tijden, zien we dat ondernemers enorme veerkracht en doorzettingsvermogen laten zien. De meeste horecaondernemers kunnen deze keer snel schakelen voor bijvoorbeeld online thuisbezorgen en take-away business. En hiermee de ‘gemaksbeleving’ en om thuis ook de ‘uit eten beleving’ in te vullen. Deze laatste invulling kunnen de horecaondernemers natuurlijk gaan claimen, hier ligt bij uitstek de kracht van de horeca!”

Hebben jullie een hart onder de riem voor de horeca?
“We hebben de afgelopen periode veel veerkracht gezien bij ondernemers, en we hopen dat die op dezelfde manier ook aanwezig is bij de consument. Dat zodra het weer kan, ook zij weer zullen gaan genieten van de gastvrijheid in de horeca. Het wordt belangrijk de consument straks zoveel mogelijk waarde te bieden. Wij hebben met onze sterke merken en activatieprogramma’s daar de juiste tools voor. Uiteraard zal er blijvende aandacht zijn voor hygiëne en veiligheid. Daarom blijven we veelvuldig in contact met onze horecaklanten. We volgen alle ontwikkelingen op de voet, en staan met energie klaar om de markt te helpen zodat we samen sterk uit deze crisis kunnen komen.”

 

Tags: 
Artikel delen