Boekrecensie: Bierbeleving van A tot Z

Tags: bier

Boekrecensie: Bierbeleving van A tot Z

Onlangs verscheen bij Birdy Publishing het boekje bierbeleving van A tot Z, met als ondertitel: ontdekken, beleven, genieten.

Het boek is geschreven door Marie-Thérèse en Han Hidalgo. Twee mensen die een leven lang zich hebben ingezet om van bier een gewaardeerde drank te maken, maar vooral een drank die je uitstekend kan combineren met goed eten.
Wie een kijkje neemt op de website biercuisine.nl of biercuisine.be, weet genoeg.

Bierambassadeurs
Han en Marie-Therèse zijn bepaald geen onbekenden in de bierwereld en dat blijkt al meteen uit het voorwoord van het boek, geschreven door drie mensen die ook hun sporen hebben verdiend: Brouwer  en bierauteur Jef van den Steen, Brouwer Chris Bauweraerts (La Chouffe) en foodjournalist Puck Kerkhoven, die ook voor Entree schrijft. Je leest meteen dat deze drie mensen Han en Marie-Therèse in hun hart hebben gesloten. Het zijn bier ambassadeurs onder elkaar.

ABT
Het boekje gaat over bierbeleving van A tot Z en volgt ook letterlijk het alfabet. Het begint bij de A van Alliantie van Biertapperijen. een groep biercafés die veel heeft betekend en nog steeds betekent voor de Nederlandse biercultuur. En Han en Marie-Thérèse waren en zijn frequente bezoekers van biercafé De Beyerd in Breda, het café van de onlangs overleden Piet de Jongh, die oprichter en eerste voorzitter was van de alliantie. Han en Marie-Thérèse zijn 6 jaar lang mystery guest geweest voor ABT en bezochten zo heel veel biercafés.

Van A tot Zundert
Zo gaat het boekje het alfabet langs, bijvoorbeeld via de M van Mooie Nel IPA en de N van Noordt, de Rotterdamse brouwerij van de gepassioneerde en kundige brouwer Peter Rouwen. Han heeft iets met Rotterdam, want hij studeerde in die stad. De O staat in dit boekje voor Orval en de Q voor quadruppel. Het eindigt met de Z van Zundert. Als toegift volgen nog een paar mooie recepten.

Unicef
Een rijk geïllustreerd en kleurrijk boekje met mooie verhalen over bierbeleving in alle facetten. Wat het boekje nog mooier maakt, is dat een deel van de opbrengst naar Unicef gaat.

Bestellen