Dalende bierverkoop door horecasluiting: -32%

Tags: bier

Dalende bierverkoop door horecasluiting: -32%

De dalende bierverkoop als gevolg van de horecasluiting houdt aan. Veel bierbrouwers zitten door de COVID-19 maatregelen in zwaar weer. De ingezette daling van bierverkoop sinds halverwege maart, zet ook in april verder door: -32%

De gemiddelde bierverkoop in Nederland is in april met 32 procent gedaald. De horecasluiting is de voornaamste reden van de sterk dalende bierverkoop. Veel kleinere brouwerijen, die voor het overgrote deel aan horeca leveren, hebben zelfs te maken met dalende bierverkoop van meer dan 70 procent. 

Dalende bierverkoop niet gecompenseerd in retail

De dalende bierverkoop is voelbaar in de hele biersector. Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: “Kleine en grote brouwerijen zien hun bierverkoop nu al twee maanden op rij dalen. Ook in de maand mei verwachten we soortgelijke cijfers. Grote evenementen, festivals en sportwedstrijden zijn afgelast, en de horeca is al sinds 15 maart gesloten. Brouwerijen die voor het grootste gedeelte van de horeca afhankelijk zijn voelen dit. Ze hebben een sterk dalende productie en omzet. Het thuisverbruik is slechts met 4 procent gestegen. Dat compenseert bij lange na niet het verlies in de horeca.”

Roep om aanvullende steunmaatregelen

Het kabinet kondigde vorige week aan dat per 1 juni de horeca weer gedeeltelijk open mag. Dat is dan wel op basis van de 1,5 meter maatregelen. “Dit is een eerste start, en iedereen kijkt er enorm naar uit om weer samen met vrienden en familie op het terras een biertje te drinken”, vervolgt Wigboldus. “Het ziet er helaas naar uit dat het nog lang gaat duren voordat alles weer ‘normaal’ is. Brouwers vragen het kabinet om aanvullende steunmaateregelen voor zowel de horecasector als toeleveranciers. Het gaat hier bijvoorbeeld om huurcompensatie vanuit de overheid voor de periode dat de horeca slechts gedeeltelijk open is en het bieden van aanvullende regelingen die ondernemers voor de lange termijn ondersteunen tijdens deze crisis. Die  zijn noodzakelijk voor veel bedrijven om deze crisis het hoofd te kunnen bieden.”

Brouwers initiatiefrijk

Ondanks de verliezen die in de hele sector worden gevoeld, zijn er ook veel mooie initiatieven om de dalende bierverkoop te compenseren. Brouwerijen organiseren online bierproeverijen en geven online rondleidingen door de brouwerij. Sommige brouwerijen ontwikkelen desinfectiemiddelen van restbier. Ook zijn er diverse online acties opgezet om waardebonnen te verkopen voor het initiatief Help de Horeca. En brouwerijen steunen hun eigen horecarelaties met op maat gemaakte afspraken. “Die samenhorigheid is bijzonder om te zien. Brouwers willen echt samen hun schouders er onder zetten en waar mogelijk de lasten verdelen. Maar ook dat is niet oneindig haalbaar wanneer de eigen inkomsten ook sterk teruglopen. Extra steunmaatregelen zijn dus van groot belang.”

Dalende bierverkoop

 

 

Artikel delen