Week van het NLse Bier geopend

Tags: bier

Week van het NLse Bier geopend

De Zevende editie van de Week van het Nederlandse Bier werd gisteren in de Grote Kerk in Den Haag geopend. Kersverse nachtburgemeester Sjoerd van Schuylenburch sloeg het eerste vat aan in het bijzijn van onder andere Henri Reuchlin, voorzitter van Stichting Week van het Nederlandse Bier. Bekijk de foto daarvan onder dit bericht. 

Tijdens de opening werd de prijs van de Dutch Beer Challenge uitgereikt. Die ging naar Bronckhorster Nightporter. Daarnaast lanceerden tijdens de opening de brouwers van Nederland gisteren een app: de Bier Butler app. Een app die meteen een bier adviseert bij het gerecht dat wordt ingetikt. Een unieke samenwerking waar alle Nederlandse brouwerijen bij worden betrokken. Alle gerechten in de app, zijn door gecertificeerde biersommeliers gecombineerd met een beste bierkeuze en de lijst wordt telkens verder uitgebreid met bieren en gerechten. Lees het uitgebreid artikel hierover hier.

​Veel activiteiten
Tijdens de Week van het Nederlandse Bier, die tot en met 3 juni duurt, kan men in heel Nederland de veelzijdigheid van Nederlands bier ontdekken tijdens o.a. workshops, festivals, proeverijen, bierwandelingen, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. Zo staan op het Nederlands Bierproeffestival dit weekend ruim 43 Nederlandse brouwers met zo’n 250 soorten verschillende bieren, meerdere foodtrucks en zijn er meerdere masterclasses te volgen. Door heel Nederland worden verder zo’n 100 bieractiviteiten georganiseerd om de consument de veelzijdigheid van Nederlands bier te laten ervaren. De Nederlandse Brouwerijdagen van 1 t/m 3 juni sluiten ‘De Week’ af. Ruim 100 brouwerijen door heel het land openen dan hun deuren voor publiek.

Nederland bierland
Henri Reuchlin, voorzitter Stichting Week van het Nederlandse Bier, benadrukt de groeiende veelzijdigheid van het Nederlandse bierlandschap: "De Week laat zien dat Nederland een echt bierland is. We zijn de grootste bier exporteur van Europa. En bijna iedere plaats in Nederland heeft inmiddels zijn eigen brouwerij. Er dus meer dan genoeg te proeven en te ontdekken.”

Stichting
De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zicht verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Meer info? Klik dan hier.

Artikel delen