Biernieuws
Foto 123rf.com en Ming Chao

Brouwers: we are in this together!

Het zijn vreemde tijden. Soms lijkt het een filmscenario. Alles lijkt normaal, maar een microscopisch kleine vijand zet onze wereld op z’n kop.

Tekst: Gerard Molenaar 

De zon schijnt, maar de terrassen zijn leeg. De horeca ligt stil. Al die hardwerkende ondernemers zien hun inkomsten verdwijnen terwijl de kosten doorgaan. En de leveranciers van de horeca krijgen geen bestellingen meer. De brouwsector is in crisis. Nee, niet alleen die kleine brouwerijen met soms nauwelijks eigen vermogen, maar ook de grote brouwers. 

Ik zag gesloten horecazaken...

...en ik dacht aan Willem van Waesberghe, de man die als Global Heineken Master Brewer gepassioneerd een belangrijke bijdrage levert aan een wereldmerk dat sterk is in de horeca. En aan Gerard van den Broek, die de introductie van Hertog Jan Vatgerijpt moest afblazen. Aan de familie Swinkels die na een prachtige uitbreiding van het portfolio en een mooi jubileumjaar nu vanuit het hart van de meest getroffen provincie de horecalevernaties tijdelijk ziet wegvallen. Ik dacht aan Marc Janssens in zijn mooie Grolsch proefbrouwerij en aan Jan Paul Rutten, die het meest duurzame brouwhuis van Europa bouwt en juist nu hij fors investeert dít moet meemaken met zijn mooie familiebrouwerij. En dan de jubilerende familiebrouwerijen Budels, Lindeboom en Alfa. Hoe konden ze vermoeden dat deze schaduw over hun feestjaar zou komen? Ik dacht ook aan de mensen die verantwoordelijk zijn voor het merk Amstel. 150 jaar vriendenbier; dat wil je vieren! 

Maar er zijn ook honderden kleinere brouwerijen...

...die sterk afhankelijk zijn van hun lokale of regionale horeca of van hun eigen brewpub of taproom en die nog in een opbouwfase zijn. Zonder redelijk eigen vermogen vaak. Je zou maar net een brouwinstallatie hebben gekocht of je vaste baan hebben opgezegd omdat je op het punt gekomen was dat je van je brouwerij kon gaan leven. Ik denk aan al die brouwers die in crisisberaad bij elkaar zitten, maar ook aan de sommeliers die hun proeverijen zien wegvallen en de bierdocenten die hun opleiding moeten stilleggen. Aan de kleine groep experts die leeft van hun bieractiviteiten. 

De mooie Nederlandse brouwsector is in crisis. De een iets meer dan de ander. Hoelang gaat dit duren? Gaat iedereen het overleven? 

Gelukkig zie ik overal initiatieven om weggevallen omzet te compenseren. Creativiteit en veerkracht. Natuurlijk, het is onmogelijk om je horecaomzet te compenseren in de retail, maar je kunt wel inkomsten genereren door te bezorgen, te laten afhalen of vouchers te verkopen. Een lege Jopenkerk is vreemd, maar iedereen kan nu wel online een Jopenbox bestellen.En zo zijn er tal van initiatieven.

Voor al die brouwers en bierspecialisten die niets anders doen dan met al hun creativiteit acties te bedenken om deze zware tijd te overleven, hebben Bier! Magazine en Entree het initiatief ‘Lente van het Nederlandse bier’ bedacht. Een platform waarop brouwers en biersommeliers (gratis) kunnen publiceren welke initiatieven ze hebben bedacht om inkomsten te genereren tijdens de horecasluiting. Een platform om elkaar te inspireren, wachtend op betere tijden. We’re in this together! 

Stuur je informatie met beeld naar actie@entreemagazine.nl

www.biermagazine.nl/NLbier 

www.entreemagazine.nl/NLbier  

 

 

 

 

 

Gerelateerd nieuws

Reacties

Reactie toevoegen