Champagne en instagram: match made in heaven?

Champagne en instagram: match made in heaven?

Elke maand presenteren we in Entree een stelling rondom een actueel thema. Voor januari is dat: ‘’Het is in clubs een trend om grote hoeveelheden champagne te bestellen en dat vervolgens op Instagram te zetten. Daardoor is champagne een goede marketing-tool voor ondernemers.’’ Lees hier wat de mening is van clubeigenaar Allon Kijl en sommelier Koen van der Plas. 

Allon Kijl, mede-eigenaar van Club ABE denkt niet dat de champagne an sich de tool is maar het gedrag van zijn gasten. Het dan is het een kwestie daarop inspelen. “Het pronken met champagne is van alle tijden. Dat gebeurt al heel wat decennia of misschien wel eeuwen. Het enige nieuwe nu is dat het buiten de club ook zichtbaar is geworden door social media én dat het voor de gewone uitgaande ‘man’ of  ‘vrouw’ ook bereikbaar is geworden, mede door  de groeiende welvaart. Voor een club is het nu de kunst om de drank op een unieke manier te presenteren en uit te serveren. Wij doen dat en zullen ons daar altijd in blijven onderscheiden, ook met de soorten die we serveren. En dat verhaal vertelt zich natuurlijk weer verder via onze gasten online. In dat opzicht is de champagnecultuur in een club inderdaad een onderdeel van de marketing. Cheers!”

Koen van der Plas, sommelier bij  Inter Scaldes*** in Kruiningen, herkent de trend. ‘’Het pronken met dure flessen champagne lijkt inderdaad een hit te zijn in clubs en dus op social media. Dat is inderdaad marketing voor zowel de ondernemers als de champagnehuizen. Ik denk niet dat die laatsten hier bewust op inzetten; het is nou eenmaal een fenomeen van nu. Voor ons restaurant werk ik zoveel mogelijk samen met kleine, ambachtelijke champagne producenten die weinig flessen produceren. Ik ben dus blij dat het pronken en wegspuiten van champagne met de grote en bekende merken gebeurt en niet met die ‘onbekendere’  champagnes waar ik zo gek op ben. Maar links of rechtsom, of je het nou wegspuit of niet, waar je het ook ziet, het is en blijft wel echte champagne!’’.

 

Artikel delen