Corona bier is zeker niet uit de gratie
Branchenieuws

Corona bier is zeker niet uit de gratie

Het populaire bier Corona is nog altijd het snelst groeiende wereldwijde merk van AB InBev. De gevolgen van het gelijknamige virus op de populariteit laat zich moeilijk voorspellen. 

De brouwer van het bier Corona, AB InBev, uit in een officeel statement de betrokkenheid bij de personen die met het gelijknamige virus in aanraking zijn gekomen. ''We leven mee met degenen die geraakt worden door COVID-19 en waarderen alle inspanningen van overheden de verspreiding onder controle te krijgen.'' In Nederland zijn maatregelen genomen: er is een speciaal team, extra hygiënemaatregelen gelden op alle werklocaties en reisbeperkingen zijn ingesteld. Daarnaast zijn er voor alle scenario’s plannen opgesteld.

Wereldwijd merk 

Wat betreft de impact op ons merk zegt een woordvoerder: ''In 2019 is het merk Corona wereldwijd buiten de Mexicaanse thuismarkt met 21% gegroeid ten opzichte van 2018. Deze cijfers zijn de vinden in ons wereldwijde persbericht over de resultaten van 2019, gepubliceerd op 27 februari. Corona is daarmee ons snelst groeiende wereldwijde merk. Ook in Nederland is het merk Corona de afgelopen jaren steeds populairder geworden, we kunnen nog niet goed inschatten wat de impact van COVID-19 op ons merk gaat zijn. Dat is echt afwachten.'' 

China minder afname

De gevolgen van COVID-19 op de wereldwijde activiteiten zijn verstrekkender. In China kostte het de brouwer in januari en februari 285 miljoen dollar omzet en 170 miljoen dollar ebitda. De Chinezen lieten cafés en restaurants links liggen. Ook thuis dronken ze minder bier. ''De impact van de uitbraak van het COVID-19 virus op ons als brouwer blijft zich ontwikkelen. De uitbraak heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de vraag in China, zowel in horeca als thuisconsumptie. Overigens geldt dit niet specifiek voor ons merk Corona.. Bovendien was de vraag tijdens het Chinese Nieuwjaar lager dan in voorgaande jaren, omdat deze samenviel met het begin van deze uitbraak.''