Gemis drankverkoop grote schade totale omzet

Gemis drankverkoop grote schade totale omzet

Nederlandse horeca loopt alleen al door niet verkochte dranken 502 miljoen euro mis. Bij verlenging van de sluitingsmaatregelen tot eind april, zal dat verlies ruim 1 miljard zijn.

TAPP, dat kassadata van miljoenen consumpties in de horeca verzamelt en verwerkt tot praktische inzichten, heeft op een rij gezet wat de effecten van het Corona-virus zijn geweest tot nu toe, en wat er te wachten staat als de sluitingsmaatregel wordt verlengd. In 2019 zette de gemiddelde horecaondernemer in de periode van 16 maart tot 6 april 6,2% van zijn jaaromzet aan dranken om. Door de maatregel alle horecagelegenheden te sluiten, loopt de Nederlandse horeca deze omzet dit jaar dus mis. 6,2% van de jaaromzet aan dranken staat gelijk aan meer dan 502,5 miljoen euro. Maar al voor 16 maart was het effect van COVID-19 in de horeca te merken. Het aantal verkochte consumpties (eten en drinken) liep al eerder terug.

Verkoop consumpties liep al sinds 27 februari terug

Op 27 februari werd de eerste Corona-besmetting in Nederland bevestigd. In de periode hierna tot 10 maart werden in de Nederlandse horeca in totaal al 15,8% minder consumpties verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Tussen 10 en 12 maart werd het verschil met 2019 groter. Het aantal verkochte consumpties op 10, 11 en 12 maart was dit jaar 18,6% lager dan op dezelfde dagen in 2019. Bij verlenging van de sluitingsmaatregelen tot eind april, zal dat verlies ruim 1 miljard zijn.

Op 13 maart werd nog maar 45,3% aan consumpties verkocht ten opzichte van 2019. Nadat op donderdag 12 maart de eerste landelijke maatregelen werden aangekondigd, werd het verschil met 2019 veel drastischer. Op 13 maart werd nog maar 45,3% van het aantal consumpties van vorig jaar verkocht. Horecazaken die meer dan 100 gasten kunnen ontvangen, hadden de deuren al gesloten. En zaken die wel open waren, ontvingen minder bezoekers.

Op zaterdag 14 maart was er nog een kleine opleving. Het verschil met 2019 werd wat minder. Het aantal hapjes en drankjes dat die dag in de horeca werd verkocht was 51,1% van het aantal dat een jaar eerder geserveerd werd. Daarna was het snel klaar. In de uren die horecazaken op zondag 15 maart wel open waren, hebben ze nog maar 25,4% aan consumpties kunnen verkopen.

Mislopen Koningsdag betekent mislopen 87,8 miljoen aan omzet dranken

Op Koningsdag zet een gemiddelde ondernemer 1,1% van zijn hele jaaromzet aan dranken om. Dat is vier keer meer dan op een gemiddelde andere dag. In heel Nederland leverde dit vorig jaar zo’n 87,8 miljoen omzet op. Mocht de maatregel tot eind april verlengd worden, dan valt deze topdag voor horecaondernemers dus ook weg. In de hele periode van 16 maart tot 30 april zal de Nederlandse horeca dan zo’n 13,3% aan drankenomzet mislopen. Dat komt neer op ruim een miljard euro.

Sluiting tot 1 juni

In de periode van 16 maart tot 1 juni 2019 zette de gemiddelde horecaondernemer zo’n 22,6% van zijn jaaromzet aan dranken om. Als blijkt dat horecazaken tot 1 juni niet meer open kunnen, dan komt dat voor Nederlandse horeca neer op het mislopen van een omzet aan dranken van 1,8 miljard euro.

Goed op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de horeca tijdens de coronacrisis? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief! 

 

 

 

Tags: 
Artikel delen