Koffiecocktails en latte's: what's hot?

Koffiecocktails en latte's: what's hot?

Koffie wordt steeds belangrijker voor de horeca. Niet alleen voor de specialty coffeebars maar ook voor de '''gewone'' restaurants.

Nederlanders zijn weliswaar iets minder koffie gaan drinken, maar wel koffie van betere kwalitiet, zo bleek onlangs uit onderzoek. Om het je gemakkelijk zetten we een paar wetenswaardigheden en nieuwtjes uit de wereld van koffie op een rij, waarmee je je gasten een mooi bakkie ''beleving'' kan voorschotelen. 

Designkopjes

Een espresso- of cappuccinokopje hoeft niet slechts een stuk servies te zijn, maar kun je ook presenteren als kunstwerk. Kijk maar eens naar de nieuwe collectie van illy; de illy Art Collection. Ralph Rugoff selecteerde vier kunstenaars (Cameron Jamie, Ad Minoliti, Ulrike Müller en Slavs & Tatars) en zij ontwierpen naar aanleiding van de beroemde kunsttentoonstelling Biënnale in Venetië vier espressokopjes. Het idee van het illy Art Collection-project, dat al meer dan 25 jaar bestaat, komt van illy-oprichter Francesco Illy.

Speciale latte

In de gingerbread latte komen de smaken van gember, kaneel en nootmuskaat goed samen. Je kunt het drankje makkelijk maken met een laagje gingerbread-siroop, fluweelzacht melkschuim van Lattiz en een shot espresso. Met Lattiz is het maken van speciale latte’s geen tijdrovend proces meer. Met slechts één druk op de knop krijg je perfect melkschuim voor de lekkerste cappuccino’s en latte-variaties. Vind het recept en ontdek hoe je meer melkkoffies verkoopt op de website van Lattiz.

Nespresso cocktails

Met de Origin-lijn van Nespresso maak je in een handomdraai de bijzonderste cocktails met een duurzame twist. De Gran Anejo is gemaakt van koffie en rum uit Guatemala, gemixt met biologische agavesiroop en versgeperst limoensap. Deze koffiecocktail wordt in een longdrinkglas geserveerd. Opvallend is ook de Smooth Walker, een alcoholvrije variant die wordt bereid met Nespresso Origin Brazil, gemixt met biologische Lemonaid+ Ginger en agavesiroop. De smaken van gember en citroen gaan goed samen met de smaak van geroosterde koffiebonen.

Amsterdamse melkboer

Wekelijks venten melkboeren Marten en Myrte van MOMA lokale zuivelproducten op de pleinen van Amsterdam. De basis van hun producten is de melk van de 56 Montbéliarde-koeien van de biologische boerderij de Groene Griffioen in Weesp. Eén van de verwerkingen die ze achterwege laten is homogeniseren (het kapot/klein maken van de vetbolletjes in de melk, waardoor deze niet meer oproomt). Doordat de vetbolletjes in MOMA-melk nog wél intact zijn, laat de melk een smaakvol filmpje achter in de mond dat bovendien een drager is voor andere smaken – zoals koffie.

Duurzame espresso

Voor een lekker kopje koffie heeft Mocca d’Or diverse oplossingen. Zo is er de Eagle One, de nieuwste espressomachine in het machinepark. Kenmerkend zijn het compacte design, de performance en duurzaamheid. Het Temperature Energy Recovery System wint energie terug uit het afvalwater wat een reductie van 8 procent op de energiekosten geeft. De extra hoge stoomdruk van 2,3 bar maakt het opschuimen van melk nog makkelijker. Levenscyclusanalyse (LCA) geeft aan dat de machine 23 procent minder impact op het milieu heeft.

Espresso Martini van de tap

De Espresso Martini, met vers gezette espresso, wodka en koffielikeur, is razend populair. Helaas is er één probleem: het kost voor bartenders veel tijd om de cocktail te maken. De nieuwe Espresso Martini-tap van Tribes Coffee biedt dé oplossing. De tap vul je met een bag-in-box met cold brew, wodka en een koffielikeur en de tap doet de rest. Het resultaat? Een perfect getapte koude Espresso Martini met een dikke crèmelaag binnen vijf seconden.

Bio-koffie

Alteco Organic Premium Blend is de meest duurzame koffieblend van de Italiaanse koffiebrander Lavazza. Alteco betekent ‘hoog’ en dit zegt alles over de bonen die uit de bergtoppen van Centraal-Amerika komen, waar ze in harmonie met de natuur groeien. Deze arabica bonen worden gemengd met een speciaal geselecteerd ras robusta boon. De bonen zijn afkomstig van plantages waar uitsluitend biologische landbouw wordt beoefend en waar de principes van ecologische duurzaamheid volgens de UTZ-normen worden gerespecteerd.

Schitterend schuim

Met de nieuwe verse opschuimmelk van Friesche Vlag krijg je meteen het goede glanzende laagje op de koffie. Barista Anouk Rodenburg hielp met de ontwikkeling. “De smaak is neutraal, romig en vol. En de schuimkraag blijft lang staan.” Rodenburg raadt iedere ondernemer aan om de collega’s te attenderen op het belang van mooie latte art. “Als gasten zien dat personeel hier aandacht aan besteedt, smaakt de cappuccino nog beter. De kans op een bestelling is zo een stuk groter.” 

<fotocredit> Foto Pim Ras

 

Tags: 
Artikel delen