NK Blindproeven 2019, wie vertegenwoordigt NL

Tags: wijn

NK Blindproeven 2019, wie vertegenwoordigt NL

Op 26 mei 2019 organiseert Nijhuis Consultancy & Services (NCS) in Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten in Soesterberg de tweede editie van het Nederlands Kampioenschap Blindproeven.

De deelname van 22 teams bevestigt de stijgende populariteit van het NK Blindproeven én haar toenemende waarde op het gebied van wijnevenementen in Nederland. Het belang van deze competitie is dan ook groot; tijdens het NK wordt het team gekozen dat Nederland zal vertegenwoordigen op het WK in Frankrijk.

Hoofdprijs 
Nieuw is de samenwerking met ‘Le Vin en direct’ uit Delden, importeur van vele uiterst exclusieve wijnhuizen, zoals la Romanée-Conti, Dal Forno en Vega Sicilia. Door de meerjarige verbintenis draagt het evenement tot en met 2024 de naam 'CONCOURS LE VIN EN DIRECT'.  Le Vin en direct stelt de hoofdprijs van € 1000,00 ter beschikking en presenteert tijdens het NK tevens de nieuwste editie van het naslagwerk ‘Le Domaine de la Romanée-Conti’, waarvan de eerste druk al werd uitgeroepen tot ‘Beste boek over Franse wijnen’ ter wereld. Ook stellen ze diverse prijzen ter beschikking voor een verloting en maken ze het mogelijk om nader kennis te maken met allerlei wijnen uit hun assortiment én het unieke Apouro decanteersysteem.

Supporting partners
Naast een voortdurende samenwerking met glaswerkspecialist Spiegelau, hun Nederlandse distributeur Bender Foodservice Equipment en Fotostudio Ingrid Driessen, hebben ook nieuwe partners zich aan het evenement verbonden. Zo zal het CONCOURS LE VIN EN DIRECT de komende jaren plaatsvinden in Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten (Beste Vergaderlocatie én Congreslocatie Midden Nederland van MEETINGS® Awards) en worden ondersteund door EARTH Water, Bossenbroek, African Wines en diverse wijnproducenten. Nieuw is ook de aanwezigheid van Boot Koffie, in 2018 door Misset Horeca uitgeroepen tot de onbetwiste nummer één in de Koffie Top 100. De Utrechtse chef Leon Mazairac (gekroond tot Belofte van het Jaar 2016 door restaurantgids Gault&Millau en bekend van het TV-programma ‘BinnensteBuiten’) verzorgt de gastronomische omlijsting van het evenement i.s.m. Egro en Pier24. Het gerenommeerde modehuis OGER biedt het winnende team een gilet aan om zich nog duidelijker te presenteren tijdens het WK.

De wedstrijd
Tijdens de wedstrijd dienen teams van 4 proevers van 12 wijnen de samenstelling, de herkomst, de appellatie, het oogstjaar en de producent te determineren. De selectie bestaat uit zes witte en zes rode wijnen, variëren van droog tot zoet en versterkt en kunnen afkomstig zijn uit alle delen van de wijnwereld. Team NWH (Guus Schuijt, Hans Meijs, David van Steenderen, Karin Muires en hun coach Sjaak van de Graaf) eiste in 2018 de titel voor zich op en zal deze in 2019 met verve verdedigen. Onder hun uitdagers talloze gekende professionals uit handel en horeca naast ervaren particuliere connaisseurs.

Aanvullende activiteiten

Na de wedstrijd (van 13.00-15.30 uur) is er een doorlopende proeverij met wijnen van o.a. Le Vin en direct, Grattamacco, African Wines, een groep Franse wijnproducenten en een Italiaans wijnhuis. Chef Leon Mazairac serveert diverse hapjes, terwijl Stan Hill (de kunstenaar die de ‘Nijhuis wisseltrofee’ creëerde) enkele van zijn ‘aan wijn gerelateerde kunstwerken’ zal tonen. De prijsceremonie start om 17.30 uur met de verloting van boeken, cd’s en een fles Grattamacco (ter beschikking gesteld door Le Vin en direct), gevolgd door de bekendmaking van de geproefde wijnen, de uitreiking van de medailles aan runners up en de toekenning van de hoofdprijs, de gilets van OGER en de ‘Nijhuis wisseltrofee’ aan het kampioensteam 2019. 

Organisatie
De organisatie van het CONCOURS LE VIN EN DIRECT, het NK Blindproeven, is in handen van Nijhuis Consultancy & Services (NCS). Het WK Blindproeven is een initiatief van La Revue du Vin de France (RVF) en vindt dit jaar plaats op 11 en 12 oktober in Château de Chambord. In 1991 legde wijnschrijver Fred Nijhuis de basis voor het huidige familiebedrijf, waarin ook zijn echtgenote Natascha en zoon Nicky werkzaam zijn. NCS richt zich primair op de organisatie van educatieve evenementen op het gebied van wijn en gastronomie. Daarnaast verzorgt NCS publicaties in diverse media, waaronder de eigen website www.fred-nijhuis.nl. NCS is wereldwijd georiënteerd, met een specialiteit op het gebied van Italiaanse wijnen. Fred Nijhuis werd in 2018 benoemd tot Ambassadeur voor I Vini del Piemonte. 

 

 

Artikel delen