'Samenwerken met goed doel = meer omzet'

'Samenwerken met goed doel = meer omzet'

Veel restaurantgasten vinden het prima om kraanwater geserveerd te krijgen in plaats van bronwater uit een fles. Mits ze op deze manier een goed doel steunen. Samenwerken met een goed doel zorgt bovendien voor meer omzet van de restaurateur.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim 47.000 Nederlanders in opdracht van Made Blue. In het onderzoek komt duidelijk naar voren dat veel Nederlanders best willen betalen voor gekoeld kraanwater. Zo’n 60 procent geeft aan dat ze bereid zijn om daarvoor de portemonnee te pakken, als ze daarmee tevens een goed doel steunen. Gasten willen zelfs tot 75 procent meer geld uitgeven aan een karaf kraanwater in een restaurant als ze weten dat ze daarmee bijdragen aan schoon drinkwater in een derdewereldland.

1000 keer zoveel schoon drinkwater
Restaurantgasten zijn over het algemeen kritisch over kraanwater. Maar liefst 94 procent van alle ondervraagde gasten vindt dat kraanwater in een restaurant gratis moet zijn als zij ook andere consumpties bestellen. Als het gaat om water met een goed doel, dan is 59 procent van de gasten bereid om te betalen voor tafelwater. “Dit gevoel uit zich ook in een hogere prijs”, aldus Frank van der Tang, mede-oprichter Made Blue. “Deze gasten willen maar liefst 1,42 euro extra betalen voor een karaf kraanwater als zij weten dat dit leidt tot 1000 keer zoveel schoon drinkwater in derdewereldlanden.”

Meer omzet
Samenwerking met een goed doel zorgt zo direct voor meer omzet van de restaurateur. “Uit eten gaan is altijd een kwestie geweest van een goed gevoel. Als gasten weten dat zij bijdragen aan een betere wereld, dan zijn ze duidelijk bereid meer geld te spenderen.”

 

 

Artikel delen