Marketing
Foto Portret: Pim Ras

The Lemon Tree: Een restaurant vol volgers

De Instagram-filosofie van Valentijn Bergers, manager van het onlangs nog met een Fork Award bekroonde The Lemon Tree, is simpel: ''Door meer te laten zien, creëer je een soort verlangen''.

Begin dit jaar opende The Lemon Tree in Deventer zijn deuren. Ruim daarvoor wist het restaurant al een groot publiek te bereiken via Instagram. De verwachtingen van de circa 62,8 K volgers waren hooggespannen. Hoe gaat het nu? Heeft het restaurant de beloften kunnen waarmaken? We vroegen het manager Valentijn Bergers.

Tekst Femke Wolthers

Hoe kregen jullie volgers al voordat jullie überhaupt open waren?
“In de aanloop naar de opening hebben we veel gedaan om ons account te laten groeien. Het gaat om relatief makkelijke content; want iedereen, waar ook ter wereld, houdt van lekker eten. Door actief te zijn op social media, foto’s te liken die goed bij ons passen en geregeld iets weg te geven, ontstond er veel interactie met onze volgers.”   

Wat is jullie doel met Instagram?
“We geven bezoekers een kijkje achter de schermen en nemen ze mee in ons avontuur. Het doel is simpel: gasten op de hoogte houden en laten zien dat The Lemon Tree zeer de moeite waard is om naartoe te gaan.”

Hebben jullie richtlijnen voor de communicatie?
“Zeker weten! Samen met Solid Brands hebben we een brandbook gemaakt. Hier staat alles in over logo’s, kleuren, letters, fotografie. Voor ons is dit leidend, hier willen we niet ver van afwijken.”

Wie is er verantwoordelijk voor het Instagram-beleid?
“Ik verzorg zelf de foto’s en ben verantwoordelijk voor het account. Rens Hageman van Growers Amsterdam helpt meerdere (food gerelateerde) bedrijven succesvol te zijn en te groeien op Instagram. Dit doet hij ook voor ons, en met succes. Hij adviseert en helpt ons om online de juiste doelgroep te bereiken.

Op wie richten jullie je dan?
“Eerlijk gezegd hadden we op het begin geen concrete doelgroep voor ogen en kregen we veel internationale volgers, mede door het gebruik van internationale hashtags en het taggen van buitenlandse accounts. Leuk, maar minder relevant omdat zij niet de mensen zijn die naar je restaurant toe komen. Daarom gebruiken we nu, ondanks dat onze voertaal Engels is, enkel nog Nederlandse hashtags. En we liken vooral foto’s van Nederlandse foodies, koks en dingen die we mooi en leuk vinden. Door het liken van foto’s van mensen die ons nog niet volgen, zorgen we voor nieuw verkeer naar ons profiel. Sinds we dit, met hulp van Rens, in gang hebben gezet zien we een enorme groei in volgers en bezoekers.”

Plannen jullie posts vooruit?
Vaak maken we op een privéaccount een ‘proefpost’. Zo kunnen we beoordelen hoe foto’s er bij elkaar uitzien en de tekst nog eens rustig nalezen. Ik ben dyslectisch dus soms halen we er nog spel- en taalfouten uit. Meestal hebben we wel een paar posts klaarstaan. We plaatsen ze willekeurig, als we denken dat het een goed moment is.”

Is er veel interactie met jullie volgers?
“Ja, we krijgen gemiddeld meer dan honderd reacties op een story. Vaak reageren we wel. Dat doet Rens, daarvoor ben ik te druk. Rens zorgt voor interactie met de volgers door ook zelf te reageren op stories. Zo bouw je een band met ze op. Actiematig gebruiken we de vote-functie en we geven regelmatig hoody's of portemonnees weg. Dat werkt geweldig, omdat mensen een foto online zetten met hun Lemon Tree-hoody. Maar het allerbelangrijkste is om gerechten te serveren die instagramable zijn, dus waar gasten foto’s van willen maken om op Instagram te delen.”

Hoe krijgen jullie de volgers naar het restaurant?
“Echt meetbaar is het niet, maar feit is dat we door onze volgers een enorm groot bereik hebben. Er komen nu al veel gasten van ver. Laatst zelfs Aziatische toeristen die tijdens hun reis naar Amsterdam speciaal voor ons een tussenstop maakten in Deventer. Als we dan vragen hoe ze bij ons terechtkomen, zeggen ze meestal dat ze ons op Instagram hebben gezien. Ze komen nooit af op één foto. Door meer te laten zien, creëer je een soort verlangen.”

Volg The Lemon Tree: @thelemontree.nl

 

 

 

Reacties

Reactie toevoegen