sfeer kleuren restaurant horeca
Advertorial

Kleuren creëren de sfeer voor je restaurant!

De horeca heeft haar deuren weer gedeeltelijk geopend en dat betekent dat horecaondernemers alles op alles zetten om - binnen de mogelijkheden - hun gasten weer zoals vanouds het hof te maken. Uit onderzoek* blijkt dat gasten de sfeer van een horecazaak vaak zwaarder vinden wegen dan de kwaliteit van het eten zelf. Slim gebruik van kleur kan aan deze sfeer bijdragen. Tork wil de horeca steunen, ook in deze heropeningsfase, en organiseert daarom een winactie: één restaurant kan een gratis pallet conventionele servetten winnen in een kleur naar keuze.

Gevoel voor kleur

Tork werkt samen met Karen Haller, vooraanstaand internationale autoriteit op het gebied van toegepaste kleurenpsychologie, om uit te vinden hoe kleur kan bijdragen aan de ultieme gastervaring. Volgens Haller hebben mensen een emotionele reactie op de kleuren waarmee ze omringd worden. Zo nemen we, wanneer we een restaurant binnenlopen, allereerst de kleuren in ons op.

Als horecaondernemer nadenken over de kleinste details, van interieurontwerp tot tafeldecoratie, kan dus het grootste verschil maken. Juist die details worden gezien en gevoeld door gasten: "Als het gaat om het gebruik van kleuren in restaurants gaat het erom precies die kleuren te kiezen die de merkpersoonlijkheid weerspiegelen. Zelfs zoiets kleins als de kleur van een servet kan helpen het restaurant een bepaalde sfeer te geven.”

Haller’s tips voor het kiezen van de juiste kleuren:

  • Gebruik kleuren bewust en met een doel: Elke kleur die je kiest roept een emotionele reactie op. Zorg er dus voor dat de kleur in lijn is met de persoonlijkheid van je restaurant en de algemene ervaring die je wilt creëert.
  • Let op het licht: Is er sprake van veel daglicht of juist kunstlicht binnen je restaurant? Hoe kleuren worden waargenomen is hier namelijk sterk afhankelijk van. Of het nou om verf of om servetten gaat, test vooraf altijd je kleuren op locatie.
  • Houd de ideale klant in gedachten: Een helder en speels kleurenschema spreekt de jongere generaties meer aan, terwijl een subtieler, gereduceerd kleurenschema waarschijnlijk de wat ouderen aantrekt.

Happy business owner opening the door at a cafe wearing a facemask to avoid the spread of coronavirus – reopening after COVID-19 concepts

Doe mee en win een jaarvoorraad aan Tork servetten

Tork wil de horeca steunen, ook in deze heropeningsfase, en organiseert daarom een winactie: één restaurant kan een gratis pallet conventionele servetten winnen in een kleur naar keuze, wat gelijk staat aan een jaar servettengebruik door een gemiddeld fullservicerestaurant. Het enige wat restauranthouders hoeven te doen, is zich aanmelden en uitleggen waarom ze graag Tork servetten in hun restaurant willen.

Meer details over de winactie en aanmelden

* "Foodshopper Monitor 2020" van het Nederlandse Foodservice Instituut FSIN