Horecaondernemer Alco van Berkel: 'Texels is en blijft populair'

Alco van Berkel

Horecaondernemer Alco van Berkel: 'Texels is en blijft populair'

Van Berkel Hospitality groeide in ruim tien jaar uit tot een bedrijf met vier florerende horecazaken in het oosten van het land. Eigenaar en horecaondernemer Alco van Berkel werkt sinds vorig jaar samen met Heineken. “Het antwoord is simpel: waar vraagt je gast naar?”

Foto's: Pim Ras

Als Alco van Berkel terugdenkt aan zijn eerste stapjes in de horeca, dan breekt er spontaan een glimlach door op zijn gezicht. Twaalf jaar oud was Van Berkel toen hij ‘terrasboy’ werd bij De Ruif, een restaurant in het Gelderse Rheden. “Elke ochtend zette ik zeventig tafels buiten met daaromheen vier stoelen”, vertelt hij enthousiast. “Zodra het terras ‘s avonds leeg was, werd ik gebeld dat de boel weer naar binnen kon. Mooie tijd was dat. Ik heb nog steeds goed contact met die familie.”

Bij De Ruif werd het zaadje geplant voor de latere horecaloopbaan van Van Berkel. “Als jongetje droomde ik ervan om barkeeper te worden”, zegt hij. “Maar later merkte ik dat ik het juist leuk vond om alles te doen; werken in de keuken, de bediening en ook management. Ik hou ervan om meerdere bordjes in de lucht te houden.”

De tekst gaat verder na de afbeelding.

De-zwaan-delden-Van-Berkel-2
Hotel & Brasserie De Zwaan in Delden

Inzetten op groei

Van Berkel (40) begon zijn ondernemerschap in 2014, toen hij samen met zijn vrouw Evelyn hotel Carelshaven in Delden, vlak bij Enschede, overnam. “Dat is echt een horeca-icoon”, zegt hij. “Carelshaven is met 253 jaar het oudste hotel van Twente, waarin ook het eerste sterrenrestaurant van het oosten zat. Die status maakt ons trots, al zijn we natuurlijk niet meer dan een passant in de lange geschiedenis.”

Drie jaar later volgde Oranjerie Ruurlo, met een museumrestaurant (MORE) en populaire trouwlocatie (Kasteel Ruurlo), dat de Van Berkels overnamen van wijlen Hans Melchers, prominent lid van de Quote 500. “Van 25 duizend museumbezoekers per jaar gingen we naar honderdduizend bezoekers, van twintig bruiloften per jaar gingen we naar zestig, zeventig trouwfeesten”, vertelt Van Berkel. “We deden van alles en het ging ook goed, al merkten Evelyn en ik dat we een beetje tussen het tafellaken en het servet kwamen te zitten. Toen moesten we kiezen: of we doen een stapje terug óf we durven in te zetten op groei. We hebben toen gekozen voor het laatste en de stoute schoenen aangetrokken.”

Streven naar continuïteit

Inmiddels behoren ook Hotel & Brasserie De Zwaan, ook wel de huiskamer van Delden genoemd, en Het Wapen van Hengelo toe aan Van Berkel Hospitality. De vier ondernemingen zijn goed voor 180 man personeel. “Je moet dicht bij jezelf blijven en doen waar je blij en gelukkig van wordt”, geeft Van Berkel als verklaring voor het succes. “Wij lachen omdat we het menen, niet omdat het moet. Ik hou ervan om een zaak te veranderen, te verbeteren. Bij ons geen hippe interieurs, die om de zoveel tijd vervangen moeten worden, maar we streven naar continuïteit.”

‘De samenwerking tussen Heineken en Sligro is een meerwaarde’
De tekst gaat verder na de afbeelding.
De-zwaan-delden-Van-Berkel-3
Hotel & Brasserie De Zwaan in Delden

Allemansvriend

Ook Van Berkel koestert het naoberschap, de oostelijke term om naar elkaar om te kijken, maar vorig jaar stapte hij met Van Berkel Hospitality over naar Heineken, een brouwer uit het westen. “Het antwoord is heel simpel”, verklaart Van Berkel. “Waar vraagt je gast naar? En wat vind je zelf leuk om te hebben? Een merk als Brand past qua uitstraling perfect bij onze bedrijfsvoering. Brand-bier is een allemansvriend, wat ook komt door het mooie logo en het fraaie glaswerk dat erbij hoort. Daarnaast hebben we nu Heineken 0.0, wat toch het allerbeste alcoholvrije bier is, en een aantal mooie speciaalbieren, zoals Affligem. Ook Texels is en blijft populair. Dat wordt het hele jaar gedronken.”

Van Berkel ziet het als een meerwaarde dat Heineken samenwerkt met leverancier Sligro. “Sligro staat hier elke dag met twee man voor de deur”, weet hij. “Je grijpt nooit mis. Als er iets ontbreekt, is het zo weer aangevuld.” Ook het Passie voor Kwaliteit-programma (zie kader hieronder), waarmee Heineken klanten helpt om het maximale uit hun zaak te halen, is een pluspunt voor Van Berkel. Het helpt ondernemers vooruit, volgens hem. Of er al plannen liggen voor een volgende zaak? “Plannen zijn er altijd”, zegt Van Berkel. “Maar het moet goed passen in het geheel.”

Passie voor kwaliteit

Een goed getapt glas bier maakt het verschil tussen een tevreden of ontevreden gast. Deze passie voor kwaliteit komt tot uiting in het uitgebreide trainings- en kwaliteitsprogramma van Heineken: ‘Passie voor Kwaliteit’. Hiermee zorgt de bierbrouwer dat horecamedewerkers met vertrouwen achter de bar staan en de beste biertjes kunnen tappen en serveren.

Heineken zet in op het trainen van minimaal 10.000 horecamedewerkers in 2025, met lesmodules die verder gaan dan alleen tappen en onderhoud. Mystery visits en inspiratietours zorgen voor meer inzicht in kwaliteit. Daarnaast worden er ook trainingen gegeven in bier-spijscombinaties en upselling op het terras.

Artikel delen