advertorial
advertorial
promotioneel
Een nieuwe zaak, verbouwing of restyling is dé gelegenheid om als horecaondernemer te laten zien waar je voor staat. Een aantrekkelijk interieur draagt bij aan een goede sfeer en heeft een positief effect op je omzet. Heineken Interieur Design ontwerpt en realiseert al jaren complete horecaconcepten in samenwerking met ondernemers – van routing en akoestiek tot verlichting en inrichting.
Openingsfoto: Bowling Leeuwarden
Elk traject begint bij de ondernemer aan tafel, vertelt designer Ellen Wolse van Heineken Interieur Design. “We starten met schetsen, indelingen, de plek van de bar en de routing: personeel moet efficiënt kunnen werken en gasten moeten zich intuïtief kunnen bewegen door de zaak.”
Een mooi voorbeeld is de nieuwe horecazaak Bowling Leeuwarden in het Cambuurstadion. Daar moesten de bowlingbanen gecombineerd worden met het restaurant en de drukke bar. “De routing was hier cruciaal”, zegt Wolse. “Zodat het personeel zo efficiënt mogelijk kan lopen van zowel de bar naar de bowlingbanen als naar de keuken.”
Voor eigenaar Gert-Jan van Maanen is dit zijn derde zaak, na Harderwijk en Almere. Hij werkt al sinds 2013 samen met Heineken Interieur Design. “Antoine Pruyn en Ellen wisten al snel wat we wilden. Zij maakten het ontwerp en hielpen ons met het vinden van de juiste interieurbouwer.”
De uitdaging is volgens hem om een grote ruimte sfeervol te houden. “Het restaurant moet er ook gezellig uitzien als je met zijn tweeën bent. De meeste omzet komt van de bowlingbanen, waar ook wordt gegeten en gedronken. Dus daar moet het personeel snel kunnen komen. Om de ruimte knus te maken hebben we het ingericht met verschillende typen meubels, tafelbladen en stoelen.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
De kracht van Heineken Interieur Design zit in de intensieve samenwerking met horecaondernemers. Van Maanen benadrukt dat: “In onze samenwerking is er altijd ruimte voor eigen inbreng. Het is absoluut een wisselwerking. We doen het hele traject samen. Almere bestaat al dertien jaar dus dat moet een keer op de schop. Ik weet zeker dat we weer met Heineken in zee gaan.”
Ook Sven Otten, eigenaar van restaurant Latinos in Valkenburg, waardeert die aanpak: “Heineken voelde goed aan wat hun rol was. We hebben dit jaar flink verbouwd en zijn uitgebreid. We hebben er een tweede pand bijgetrokken en dat wilden we qua stijl behouden. Dat hebben we gedaan in samenwerking met Heineken, zij namen de indeling en de plattegrond voor hun rekening. Ze ontwierpen de bar en de voorkant van de keuken in de stijl zoals die er was.” Voor zijn uitbreiding werd bewust naar de routing gekeken: extra zitplaatsen, een betere keukenindeling en aparte kassa’s per wijk.
Voor Bas Remie van Stroming, een groeiend horecaconcept in Noord-Brabant en Zeeland, is het samenspel minstens zo belangrijk. “Ik verplaats me altijd in de rol van gast, dat neem ik mee in het ontwerp en breng ik in een moodboard. Ferry Tabeling van Heineken begrijpt me goed en vult ons aan. We hebben het echt samen gedaan, je kunt dit niet alleen doen. Het interieur is belangrijk. Voor terugkerende gasten, op sociale media voor toeristen en voorbijgangers die zien dat het er leuk uitziet. We hebben echt iets moois neergezet."
Voor Heineken Interieur Design is de bar het kloppend hart van de zaak. “Vanuit zoveel mogelijk hoeken moet de bar zichtbaar zijn”, zegt Wolse. De routing in de bar sluit daar naadloos op aan. “Onder de motorkap moet alles kloppen.” Een bar of restaurant kan er prachtig uitzien, maar als personeel omwegen moet lopen of gasten hun weg niet vinden, gaat dat ten koste van omzet.
“Van looplijnen tot werkstations, van akoestiek tot verlichting, comfort en uitstraling. Het één kan niet zonder het ander. Pas dan ontstaat er een zaak die duurzaam rendeert.” Ze hebben dan ook geen vaste stijl volgens een bepaald Heineken-DNA, zegt Wolse. “Het enige herkenningspunt is ons bier op de tap. Voor de rest creëren we voor elke ondernemer een eigen identiteit.”
*Tekst gaat verder onder de foto in het groene kader.
Met hun specialistische horecakennis kijken de interieurarchitecten van Heineken Interieur Design samen met jou naar de routing en indeling van je zaak en de bar. Want kwaliteit gaat verder dan een verrassend design. Kwaliteit betekent dat alles klopt voor jou en je gasten. Hierin adviseert Heineken Interieur Design: