Horecaondernemer Laurens Meyer heeft 37 zaken: 'Je kunt niet stilstaan'
Ze vonden elkaar bijna veertig jaar geleden: horecaondernemer Laurens Meyer - eigenaar van 37 zaken - en Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP). Het groeide uit tot een innige samenwerking, waarbij beide partijen elkaar sterker maken. “Er is hier echt sprake van een relatie.”
Foto's: Photo Republic Photography
(hoofdfoto: Ramona van Zuylen van CCEP en horecaondernemer Laurens Meyer)
Laurens Meyer kan het zich nog herinneren als de dag van gisteren. In 1988 begon hij met zijn broer Gerrit zijn eerste kroeg in Breda, café Spock. Het zou het startpunt blijken van een enerverende reis door het Nederlandse horecalandschap.
Meyer Horeca Groep, het overkoepelende bedrijf, groeide uit tot één van de grootste horecagroepen in Nederland met momenteel liefst 37 outlets; veertien in eigen beheer, waaronder De Drie Gezusters in Groningen en tien vestigingen van Moeke, en 23 in een pachtconstructie, waaronder Hart van Breda en Havana in Den Haag.
Samenwerking met CCEP
Wat al die jaren hetzelfde is gebleven? De samenwerking met CCEP. “Toen ik met ondernemen begon, had ik mezelf één ding voorgenomen: ik wilde alleen maar A-merken in mijn zaken”, vertelt Meyer tijdens een lunch bij Moeke in Den Bosch.“Ik hecht veel waarde aan onze relatie. Bij andere bedrijven zie je zo ontzettend veel wisselingen, waardoor je op een gegeven moment geen relatie meer hebt, maar dat is hier anders. Die continuïteit vind ik erg belangrijk als ondernemer. Je moet iemand kunnen bellen, kunnen aanspreken als er iets is. Dat voelt veel prettiger.”
Onderling relatie
Ook CCEP hecht veel waarde aan de onderlinge relatie. “We zijn ontzettend trots op dit partnership”, vertelt Ramona van Zuylen, sinds enkele maanden de nieuwe director Away from Home van CCEP. “Als bedrijf spelen we constant in op de veranderende maatschappij en doelgroepen."
"Onze klantrelaties, zoals met Meyer Beheer, gaan veel verder dan alleen het leveren van frisdrank. We ondersteunen onze klanten om meer waarde te creëren voor gasten. Denk aan de kennis en de data die we hebben over de categorie, onze categorievisie en bijzondere activaties met onze sterke merken.”
De tekst gaat verder na de afbeelding.
Blijven verrassen
Van Zuylen wijst als voorbeeld op de menukaart van Moeke in Den Bosch, waarop behalve Coca-Cola, Fuze Tea en Chaudfontaine ook de zes nieuwe Royal Bliss-smaken schitteren, inclusief fraaie visuals met uitleg over de ingrediënten. “We zien dat jongeren veel interesse hebben in bijzondere smaakjes”, legt ze uit. “Mensen willen genieten en verrast worden en hebben daar ook best wat voor over. Door het afbeelden en het beschrijven van een drankje op een tailormade menukaart zie je dat gasten er ook meer waardering voor hebben, waardoor er meer besteld wordt.”
Meyer knikt instemmend. “Een mooi voorbeeld is wat mij betreft de introductie van de Fuze Tea”, kijkt hij terug. “Dat vond ik in het begin best spannend. Maar de smaak, de presentatie was wonderbaarlijk goed gelukt. Ik denk dat dat een belangrijke ontwikkeling is geweest.”
De tekst gaat verder na de afbeeldingen.
Uitdagingen
Welke uitdagingen er voor de toekomst liggen? “Dat zijn er veel”, glimlacht Meyer. “De grootste uitdaging van dit moment is hoe de gast gaat reageren op de kostenspiraal. Met de stijgende loonkosten en stijgende huisvestingskosten die we al hebben gehad, kun je makkelijk zeggen dat de horeca momenteel tien, twintig procent te goedkoop is om de marge voor de ondernemer intact te houden, terwijl de horeca in de beleving van veel mensen al te duur is geworden. Daardoor moet je op elk detail letten. De samenwerking met onze leveranciers, om de kosten zo laag mogelijk te houden, blijft daarbij natuurlijk essentieel.”
Niet meer de stad in
Het weerhoudt de geboren Leeuwarder echter niet om verder te bouwen aan zijn bedrijf. Meyer vertelt over zijn plannen voor een vestiging aan de rand van Tilburg en een locatie nabij Arnhem. “Wij gaan alleen nog maar op dat soort locaties zitten, niet meer in steden”, verkondigt hij.
“In steden gaat ’t bijna niet meer. Straten die opengebroken zijn, moeilijke aanloop voor publiek en leveranciers, etcetera. We zitten het liefst in een natuurlijke omgeving. Waarom? Omdat het bos de grootste attractie van Nederland is.” Meyer kijkt eens naar buiten bij Moeke, dat gelegen ligt bij de Zuiderplas aan de rand van Den Bosch. “Je hebt hier alles: fietsroutes, wandelroutes én een parkeerterrein, waar mensen gratis kunnen parkeren.”
Van Zuylen hoort het verhaal van Meyer met interesse aan. “We hebben ook gezamenlijke uitdagingen”, stelt zij. “De horeca is de afgelopen twintig jaar enorm veranderd. Dat vraagt van ons dat wij blijven innoveren; met nieuwe smaken komen en meedenken in digitalisering.”
De tekst gaat verder na de afbeeldingen (linkerfoto: Ramona van Zuylen van CCEP, horecaondernemer Laurens Meyer en Peter Ringelberg van CCEP.
Duurzaamheid
Dat geldt ook voor een leverancier als CCEP. Van Zuylen: “Wist jij bijvoorbeeld dat onze kratten voor 85 procent zijn gemaakt van gerecyclede oude kratten en voor vijftien procent van Hollandse tulpennetten?”
CCEP zet zich actief in op het vlak van duurzaamheid. Dat begint met de productie in Dongen, Noord-Brabant, in een CO2-neutraal gecertificeerde fabriek, maar omvat ook energiezuinige koelingen, herbruikbare horecaflessen en dus gerecyclede kratten. “Als bedrijf voelen we dat ook als onze verantwoordelijkheid”, verklaart Van Zuylen. “Omdat we ook in de toekomst willen blijven bestaan, is dat ook noodzakelijk. We zijn een grote organisatie, waar iedereen naar kijkt, dus dan moet je ook op dit vlak ambitieus zijn en niet wegduiken.”
Blijven ontwikkelen
Moeke in Den Bosch is een locatie waar gasten gericht naartoe komen. En dat blijkt massaal te gebeuren op deze herfstachtige donderdagmiddag. Zakenlui, bedrijfsuitjes, families en vriendschappen vullen de vele tafels. “Voor mij is dit wel de standaard”, lacht Meyer boven een verse eggs benedict met zalm.
Of hij wel eens stilstaat bij zijn succes als ondernemer? “Nee, niet echt”, bekent hij. Koeltjes: “Je hebt een bedrijf en dat groeit gewoon. Dat blijft zo doorgaan, of je moet het verkopen. Maar je kunt niet stilstaan. Daarin zit je voortdurend in een ontwikkeling. Bijvoorbeeld door het centrum van de stad langzaam te verlaten en naar plekken zoals dit te gaan. Hier kan het personeel om twaalf uur ’s avonds gewoon rustig de boel afsluiten en naar huis gaan. Dat wil ik voor mijn mensen. Dat hoort bij de normen en waarden die ik voor ogen heb.”
COCA-COLA EUROPACIFIC PARTNERS (CCEP)
CCEP is een van de grootste bottelaars en distributeurs van Coca‑Cola‑producten ter wereld. Naast iconische merken als Coca‑Cola, Fanta en Sprite, zet CCEP steeds meer in op suikervrije varianten en duurzame verpakkingsoplossingen. Het bedrijf investeert in CO₂‑reductie, recycling en circulaire ketens, met als doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te opereren.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen
