Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Dit keer: ijscocktails. Een frisse duik in de wereld van TikTok, hard seltzers, frozen cocktails en spiked slush puppies.
Tekst: Gijsbregt Brouwer
Een cocktail met ijs is nog geen ijscocktail. Deze laatste wordt ook frozen cocktail genoemd. IJscocktails en cocktailijsjes zien we deze zomer overal opduiken. Hoe dat komt? Corona en TikTok.
Cocktailliefhebbers wilden afgelopen jaar thuis goede cocktails en bartenders hadden tijd om ze te ontwikkelen. Er ontstonden nieuwe cocktailconcepten: gevacumeerd in een plastic zak, in een ‘weggooiglas’ om af te halen of als ijs(je) voor tijdens de foodwalk.
Recent zien we een enorme hausse aan ‘cocktailrecepten’ op TikTok; eenvoudige bereidingen, waarbij vaak een (water)ijsje in de blender gaat met alcohol. Tot slot: de opkomst van de hard seltzer. Ook deze is makkelijk te bevriezen als waterijsje of als een granita te serveren uit een slush puppie-machine: een spiked slush puppie.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Drankenmerken spelen een grote rol. Zo zetten De Kuyper en 24 ICE eerder een frozen cocktailrange op. Ook hard seltzer-merken duiken erop, zoals Smooj met hard seltzer- smoothies, en Bud en Truly hebben ‘boozy’ waterijsjes. Verder hebben cocktailbars belang: de ondernemers van The Streetfood Club en Rum Club in Utrecht zetten De Cocktail Club op en leveren onder meer spiked slush puppies aan de horeca, inclusief machine. Als laatste de ijsmerken. Häagen-Dazs heeft ‘cocktail infused’ ijs in de smaken piña colada en lime mojitosorbet.
Op het terras of bij de buitenbar mag de frozen cocktail niet ontbreken. Je kunt de ijscocktails zelf maken, zoals de Frozen Bramble van By Ami (Rotterdam) en de frozen slushies (o.a. piña colada en ijsthee) van The Goat (Rotterdam). Inkopen en afmaken kan ook, bijvoorbeeld via De Cocktail Club. Ready to serve-inkopen is ook een optie, bijvoorbeeld van Ayce (sorbetijs) of Smice (waterijs).
Over Gijsbregt Brouwer
Gijsbregt Brouwer is oprichter van foodplatform de Buik en trendwatcher. Hij is host van de podcast ‘de Buik Live’.
Dit artikel staat in de juli editie van Entree Magazine. Lees ons laatste nummer hier online!