Rick de Groot opent cocktailbar Bar Break in Rotterdam: 'Emotie bepaalt 2024'

Rick de Groot - Bar Break - Header

Rick de Groot opent cocktailbar Bar Break in Rotterdam: 'Emotie bepaalt 2024'

De Rotterdamse barveteraan Rick de Groot (42) is mede-eigenaar van Bar Break, een nieuwe cocktailbar in Rotterdam die de gouden tijden van het iconische Breakaway Café doen herleven. Wat verwacht hij van het komende cocktailjaar?

Tekst: Ingmar Voerman 
Foto: Rick Arnold

Wat gaat 2024 jou brengen?

“We gaan de wereld wakker schudden met onze Bar Break, met old school gastvrijheid en onze stijl van retro-cocktails. Geïnspireerd op de echte Breakaway-klassiekers; van de June Bug tot Long Island Iced Tea. De cocktails die de gast vroeger dronk, maar dan verbeterd en in een modern jasje.”

Hoe gedraagt de gast zich in 2024?

“Ik denk dat komend jaar meer dan ooit om emotie draait, mensen gaan bewuster drinken, kiezen meer op gevoel en zoeken herkenbaarheid. De late avond verschuift verder naar vroege avond en overdag. Gasten gaan minder uit, maar wel beter. Door zaken als inflatie worden gasten genoodzaakt hun momenten beter te kiezen, en daarbij zal emotie bepalend zijn. Emotie bepaalt alles.”

Lees verder onder het grijze kader

 

Over Rick de Groot

Rick de Groot begon in 2002 als glazenhaler in het Rotterdamse Breakaway Café en belandde een jaar later achter de bar, waar hij cocktails maken en flairtending leerde. Later werd hij manager van The VIP room en Club Cinema, werkte hij als bartender bij Lucas Bols in Amsterdam en keerde in 2015 terug bij Breakaway Café, als manager. Na een uitstap als drankenconsultant kwam hij terecht bij de Partygroup in Rotterdam en deed hij voor Hell’s Kitchen de start-up en opening van Grace en The Grit.

Welke uitdagingen spelen er voor bars?

“Personeelstekorten blijven, bars zullen hun processen moeten versimpelen. Highballs en pre-batching gaan daarin nog meer een rol spelen, maar altijd zonder in te leveren op kwaliteit. Heel belangrijk: we moeten als industrie jonge mensen laten zien dat er carrièremogelijkheden liggen in de horeca.”

Waar moeten we mee stoppen?

“Ik vind dat we moeten ophouden met ready-to-drinkcocktails. Als we niet oppassen komt er een generatie luie bartenders die niets meer leert. Tegelijkertijd zijn er nieuwe bartenders die gelijk de eerste stappen overslaan, waardoor ze cocktails maken die zowel gasten als zijzelf niet snappen. Bartenders moeten wel de tijd nemen - en krijgen - cocktails te begrijpen.”

Wat zou je graag meer zien in bars?

“De ouderwetse gastvrijheid. Ook denk ik dat er komend jaar een tegenbeweging ontstaat in de horeca, gasten gaan op zoek naar zaken met een ziel - weg van de grote horecagroepen. Op cocktailgebied hoop ik dat meer bars en bartenders gaan improviseren, buiten de kaart om. Bartender specials; cocktails gebaseerd op de smaak en wensen van de gast. Creativiteit is voor mij smaken van gasten verleggen, terwijl je toch herkenbaar blijft.”

Artikel delen