Stadsbrouwerij Maastricht: 'Bier en verhaal raken de juiste snaar'

Team Stadsbrouwerij Maastricht
Tags: bier

Stadsbrouwerij Maastricht: 'Bier en verhaal raken de juiste snaar'

De Stadsbrouwerij Maastricht heeft zich in korte tijd stevig op de kaart gezet, met Mergel Wit als boegbeeld. Het bier is niet alleen een groot verkoopsucces, maar ook een verhaal op zich. Ambassadeur Henk Klijn en oprichter Charles van Goch vertellen hoe traditie, innovatie en regionale identiteit samenkomen in het merk en in de plannen voor de toekomst.

Foto: Henk Klijn en Charles van Goch

Volgens Charles van Goch is er niets dat zo sterk met Maastricht verbonden is als mergel. “Die mergellaag is zo’n 60 miljoen jaar geleden ontstaan. Dat noemen ze ook het Maastrichtien. Er is eigenlijk niets méér Maastrichts dan mergel.” De keuze voor de naam Mergel Wit lag daarom voor de hand.

Ook de fles verwijst naar de stadsgeschiedenis. Van Goch: “We hebben gekozen voor een blauwe fles, gemaakt van blauw glas. Dat verwijst naar de eerste industriële glasproductie van Nederland, hier in Maastricht. Blauw glas was bijzonder en kostbaar. Door dat terug te brengen, onderscheiden we ons én er zit een stukje historie in de verpakking.”

'Er is eigenlijk niets méér Maastrichts dan mergel'

Het gebruik van mergel is meer dan symbolisch. Tijdens het brouwen werd ontdekt dat het een subtiel effect heeft. “Als je mergel meekookt, beïnvloedt dat de zuurgraad”, legt Van Goch uit. “Je krijgt een mineraal accent. Dit geeft het bier meer karakter.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Stadsbrouwerij-Maastricht-Mergel-Wit-2025 (3)

Een groot succes

Voor de in de bierwereld gepokt en gemazelde Henk Klijn, sinds enkele jaren ambassadeur van de brouwerij, is het resultaat duidelijk: “Mergel Wit is een enorme hit. Inmiddels is het goed voor de helft van de verkoop. Daarmee hebben we niet alleen een sterk product, maar ook een duidelijke band met Zuid-Limburg.”

Klijn ziet dat linkje met de regio als essentieel. “De grondstof komt uit de groeven in Valkenburg, en zo ontstaat er een authentieke connectie met de streek. Dat spreekt mensen aan: het bier vertelt een verhaal en het proeft net even anders door die mineraliteit. Terroir zou je bij wijn zeggen.”

Historisch erfgoed: de Maltezer

Naast de succesvolle nieuwkomer koestert de brouwerij ook een Maastrichtse klassieker: de Maltezer. “Dat is het oudste speciaalbier van Maastricht, oorspronkelijk uit 1954 van de Ridderbrouwerij”, vertelt Klijn. “Wij brouwen het opnieuw, maar nu als Dortmunder, met Duitse gist. Dat maakt het fris en geeft een typisch Duits bittertje.”

Nieuwe koers met specials

De Stadsbrouwerij werkt intussen aan een strakker assortiment. “We gaan van breed naar meer gefocust”, zegt Klijn. “De Martinus Hoppy Blond verdwijnt, maar maakt plaats voor de Martinus West Coast Imperial American IPA. Daarmee laten we zien dat je in Maastricht ook moderne bierstijlen kunt drinken. Geen citrus, maar aroma’s van steenfruit zoals nectarine en abrikoos. Een kruidige bitterheid maakt het compleet. Daarmee krijgt onze IPA een nieuw, karaktervol profiel.”

'Zo veroveren we stap voor stap een plek in het hart van de Maastrichtenaar én daarbuiten'

De brouwerij wil het verhaal van Maastricht blijven vertellen, maar tegelijk de stap naar landelijke zichtbaarheid zetten. “De blond en tripel zijn prima voor de regio, maar specials laten zien dat we meer zijn dan Mergel Wit. Denk aan een White IPA met mergel of een stout, of zelfs een alcoholvrij mergelbier.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Stadsbrouwerij-Maastricht-Mergel-Wit-2025 (1)

Regionaal én landelijk

De basis blijft Limburg, benadrukt Klijn. “Met onze reguliere bieren richten we ons op Maastricht en de regio. De specials willen we landelijk uitrollen, naar steden als Rotterdam, Nijmegen, Arnhem en Groningen. Ik geloof dat een biercafé een bijzondere special gewoon een keer moet proberen.”

Daarmee verbindt de brouwerij het lokale verhaal met een bredere ambitie. “Het hart van de Maastrichtenaar staat centraal, vandaar ook het logo op de flessen”, zegt Klijn. “Maar de specials moeten ook buiten de regio nieuwsgierigheid wekken. We willen laten zien dat Stadsbrouwerij Maastricht traditie en innovatie in één glas weet te brengen.”

Een merk met verhaal

Voor Van Goch en Klijn is de kracht van Stadsbrouwerij Maastricht dat het bier een verhaal vertelt. Van Goch: “Mergel Wit is meer dan een recept; het gaat over identiteit, historie en smaak. Dat maakt het een echt visitekaartje van de stad.” Klijn vult aan: “Onze uitdaging is om dat verhaal levend te houden, met specials die verrassen en tegelijk de link leggen met de regio. Zo veroveren we stap voor stap een plek in het hart van de Maastrichtenaar én daarbuiten.”

Artikel delen