Frisdrank blijft een geliefde categorie in de horeca – een derde van alle bestelde drankjes betreft fris –, maar de behoeftes van de horecagast veranderen razendsnel. Variatie, beleving, creativiteit en inspiratie staan centraal. Hoe haal je alles uit je frisdrankaanbod? Met een vernieuwde categorievisie ziet Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) genoeg kansen om samen met haar partners meer waarde te halen uit de frisdrankcategorie.
In de vernieuwde categorievisie wordt ingespeeld op de verschillende horecatrends. Gasten, vooral opkomende generaties zoals Gen Z, zoeken bijvoorbeeld steeds meer naar variatie in drankjes. Cooijmans: “Deze generatie zoekt meer beleving, creativiteit en inspiratie. Denk aan vernieuwende drankjes met verrassende smaken, maar ook aan bijzondere presentaties en combinaties met andere drankjes en spirits, zoals cocktails en mocktails. Dit alles draagt bij aan een unieke ervaring voor de gast.”
De horecagast van vandaag maakt bewustere keuzes voor drankjes: “Caloriearm, low-alcohol en no-alcohol zijn flink in opmars. De categorie frisdranken leent zich natuurlijk perfect voor deze trends. Bovendien is de horeca bij uitstek de plek voor gasten om kennis te maken met verrassende drankjes, inspirerende combi’s en speciale presentaties. Voor horecaondernemers dé kans om zich te onderscheiden”, aldus Cooijmans.
Haar collega Nickey Olsthoorn, Category Manager Horeca & Leisure, geeft tips: “Denk aan een creatieve mocktail of een perfect serve, zoals Fuze Tea geserveerd in herkenbaar glaswerk, gevuld met ijsblokjes, een schijfje citroen en optioneel een takje verse munt. Met zo’n presentatie trek je ook de aandacht van andere gasten en het draagt bij aan hogere verkopen.”
Vanuit de categorievisie ziet CCEP ook nog andere manieren om frisdrankverkopen een boost te geven. Olsthoorn: “Een belangrijk aspect is zichtbaarheid van frisdrank op meerdere plekken in je zaak. De drankenkaart speelt daarin de belangrijkste rol. De helft van de drankkeuzes wordt hierdoor beïnvloed. Het gebruik van afbeeldingen trekt tot twintig keer meer aandacht dan tekst. Zien drinken, doet drinken.”
Buiten de drankenkaart zijn er bovendien meer plekken om de categorie zichtbaar te maken. “Denk aan een opvallend stoepbord met herkenbare merken, digitale schermen met dynamische beelden van drankjes of een goed zichtbare koeling bij de bar.”
*De tekst gaat verder na de afbeelding.
Eten en drinken gaan hand in hand. Olsthoorn: “Gasten zoeken naar gemak, ze laten zich graag inspireren. Help ze door op de kaart passende dranksuggesties te doen en help je medewerkers om ze hierin ook van de juiste adviezen te voorzien gedurende de dag. Perfecte combinaties zijn bijvoorbeeld Fuze Tea bij een lunchbroodje, een mocktail of cocktail van Royal Bliss bij de borrel, een Coca-Cola naast een burger of een verfrissende Sprite bij een pittige curry.”