Zo boost je de frisverkoop: 'Zien drinken, doet drinken'

Nickey Olsthoorn en Lise Kooijmans

Zo boost je de frisverkoop: 'Zien drinken, doet drinken'

Frisdrank blijft een geliefde categorie in de horeca – een derde van alle bestelde drankjes betreft fris –, maar de behoeftes van de horecagast veranderen razendsnel. Variatie, beleving, creativiteit en inspiratie staan centraal. Hoe haal je alles uit je frisdrankaanbod? Met een vernieuwde categorievisie ziet Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) genoeg kansen om samen met haar partners meer waarde te halen uit de frisdrankcategorie.

Stapten gasten jaren geleden vooral diner of een drankje in de avond; anno 2025 is de horeca een multifunctionele ontmoetingsplek geworden waar gasten komen voor ontbijt, lunch, koffie, borrel, diner, werk, studie en een snelle hap. “Die shift leidt tot nieuwe consumptiemomenten. Het is dus zaak om de hele dag een relevant aanbod te bieden. Niet alleen qua eten, maar ook wat betreft drinken”, zegt Lise Cooijmans, Senior Category manager Away from Home bij CCEP.

Meer variatie

In de vernieuwde categorievisie wordt ingespeeld op de verschillende horecatrends. Gasten, vooral opkomende generaties zoals Gen Z, zoeken bijvoorbeeld steeds meer naar variatie in drankjes. Cooijmans: “Deze generatie zoekt meer beleving, creativiteit en inspiratie. Denk aan vernieuwende drankjes met verrassende smaken, maar ook aan bijzondere presentaties en combinaties met andere drankjes en spirits, zoals cocktails en mocktails. Dit alles draagt bij aan een unieke ervaring voor de gast.”

Samen bouwen aan de toekomst

CCEP werkt nauw samen met horecaondernemers om samen meer groei uit de categorie te halen. Lise Cooijmans: “De wensen en behoeftes van de horecagast veranderen, maar de verbindende functie van de horeca is sterker dan ooit. Frisdrank speelt hierin een belangrijke rol. We denken graag met je mee hoe jij als ondernemer die kansen het beste kunt benutten met als vertrekpunt onze vernieuwde categorievisie."

Het belang van inspiratie

De horecagast van vandaag maakt bewustere keuzes voor drankjes: “Caloriearm, low-alcohol en no-alcohol zijn flink in opmars. De categorie frisdranken leent zich natuurlijk perfect voor deze trends. Bovendien is de horeca bij uitstek de plek voor gasten om kennis te maken met verrassende drankjes, inspirerende combi’s en speciale presentaties. Voor horecaondernemers dé kans om zich te onderscheiden”, aldus Cooijmans.

‘Een perfect serve draagt bij aan hogere verkopen’

Haar collega Nickey Olsthoorn, Category Manager Horeca & Leisure, geeft tips: “Denk aan een creatieve mocktail of een perfect serve, zoals Fuze Tea geserveerd in herkenbaar glaswerk, gevuld met ijsblokjes, een schijfje citroen en optioneel een takje verse munt. Met zo’n presentatie trek je ook de aandacht van andere gasten en het draagt bij aan hogere verkopen.”

Zichtbaarheid stimuleert verkoop

Vanuit de categorievisie ziet CCEP ook nog andere manieren om frisdrankverkopen een boost te geven. Olsthoorn: “Een belangrijk aspect is zichtbaarheid van frisdrank op meerdere plekken in je zaak. De drankenkaart speelt daarin de belangrijkste rol. De helft van de drankkeuzes wordt hierdoor beïnvloed. Het gebruik van afbeeldingen trekt tot twintig keer meer aandacht dan tekst. Zien drinken, doet drinken.”

Buiten de drankenkaart zijn er bovendien meer plekken om de categorie zichtbaar te maken. “Denk aan een opvallend stoepbord met herkenbare merken, digitale schermen met dynamische beelden van drankjes of een goed zichtbare koeling bij de bar.”

*De tekst gaat verder na de afbeelding.

Coca-cola

Geef suggesties

Eten en drinken gaan hand in hand. Olsthoorn: “Gasten zoeken naar gemak, ze laten zich graag inspireren. Help ze door op de kaart passende dranksuggesties te doen en help je medewerkers om ze hierin ook van de juiste adviezen te voorzien gedurende de dag. Perfecte combinaties zijn bijvoorbeeld Fuze Tea bij een lunchbroodje, een mocktail of cocktail van Royal Bliss bij de borrel, een Coca-Cola naast een burger of een verfrissende Sprite bij een pittige curry.”

Coca-Cola Europacific Partners (CCEP)

CCEP is een van de grootste bottelaars en distributeurs van Coca‑Cola‑producten ter wereld. Naast iconische merken als Coca‑Cola, Fanta en Sprite, zet CCEP steeds meer in op suikervrije varianten en duurzame verpakkingsoplossingen. Het bedrijf investeert in CO₂‑reductie, recycling en circulaire ketens, met als doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te opereren.
Artikel delen