Zo tilt Hertog Jan Restaurant Group gastbeleving naar hoger niveau
Een match made in heaven. Zo kun je de samenwerking tussen het Italiaanse koffiemerk Lavazza en de Belgische Hertog Jan Restaurant Group, bekend van o.a. Hertog Jan at Botanic** in Antwerpen, Bar Bulot in Zedelgem en Antwerpen, wel noemen. “We willen meer koffiesmaken implementeren in de culinaire beleving”, vertellen eigenaren Gert de Mangeleer en Joachim Boudens.
Het voelde zo natuurlijk, zo vertrouwd. Alsof De Hertog Jan Restaurant Group in België, met restaurants als Hertog Jan at Botanic**, Bar Bulot, L.E.S.S Eatery en BABU, en het Italiaanse koffiemerk Lavazza voor elkaar gemaakt zijn. In juni zijn zij een bijzondere samenwerking gestart. Een bundeling van krachten om unieke koffie- en culinaire ervaringen te creëren.
Gelijkenissen met Lavazza
“Qua bedrijfsvoering, de normen en waarden die we hebben, zie je veel gelijkenissen”, zegt Joachim Boudens, gastheer van Hertog Jan at Botanic en mede-eigenaar van de Hertog Jan Restaurant Group. “Behalve een warme sfeer draait het voor beiden om mensen. Want mensen maken uiteindelijk het verschil.”
Al was er voor de Hertog Jan Restaurant Group nog een andere belangrijke reden om een samenwerking te starten met Lavazza. Namelijk: het innovatieve karakter van het Italiaanse koffiemerk, dat ernaar streeft om als inspiratiebron te dienen voor nieuwe creaties, waarbij koffie geïntegreerd wordt in zowel gerechten als dranken. “Ook dat sluit perfect bij ons aan”, stelt Boudens. “Zelfs als een gerecht goed is, streven we ernaar om te blijven verbeteren en te evolueren. We willen meer koffiesmaken implementeren in de culinaire beleving.”
*De tekst gaat verder na de afbeeldingen.
Over Lavazza
Focus van de samenwerking tussen Lavazza en Hertog Jan is het premium label 1895 Coffee Designers by Lavazza. Deze collectie vertegenwoordigt het summum van Italiaanse koffiekunst, met een curated selectie van specialty coffee, gekenmerkt door topkwaliteit, zorgvuldige sourcing en artisanale brandtechnieken.
*De tekst gaat verder na de afbeelding.
Gert de Mangeleer, chef bij Hertog Jan at Botanic, zal de koffie van Lavazza ook verwerken in zijn befaamde signatuurgerecht: mousseline van polderaardappel met garnalenbisque, vanille-olie en geschaafde Mimolette-kaas. “Vanaf de eerste dag is dit een succes”, weet Boudens. “Mensen die het voor de eerste keer proeven zijn echt een beetje verrast. Koffie geeft dit gerecht extra pit.”
Storytelling
En daar hoort ook een stukje storytelling bij. “Net als bij ons staat dat bij Lavazza ook hoog aangeschreven”, zag Boudens. “Je wordt echt meegenomen in het verhaal. Het is niet zomaar koffie, het is veel meer dan dat.” Topsommelier Boudens ziet in koffie veel gelijkenissen met wijn. “Waar komen bonen vandaan? Welke melanges zijn er? Net als bij wijnen zie je dat de variëteit in eindproducten heel divers wordt.”
*De tekst gaat verder na de afbeeldingen.
Koffie speelt een cruciale rol in de bedrijfsvoering van de Hertog Jan Restaurant Group. “Niet alleen omdat we zelf grote koffieliefhebbers zijn, maar vooral omdat we veel waarde hechten aan goede koffie voor onze gasten”, vervolgt Boudens. “Als je tijdens een avond aandacht geeft aan alles, dan wil je ook dat de afsluiting, het koffie-moment, perfect is. Het zijn altijd de eerste en de laatste vijf minuten die gasten onthouden.”
Blijven verrassen
Vandaar ook dat nieuwe medewerkers van de Hertog Jan Restaurant Group een bezoek brengen aan het Lavazza Training Center in Antwerpen, dat vorig jaar oktober geopend werd. Hoe zet je een goede espresso? Hoe maak je een mooie, lekkere cappuccino? “We willen inspireren, mensen blijven verrassen”, besluit Boudens. “Met Lavazza hebben we daarin de perfecte partner gevonden.”
Over de Hertog Jan Restaurant Group
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen