Branchenieuws

Vegetarische Slager opent pop-uprestaurant

Op 1 april opent De Vegetarische Slager een eigen pop-uprestaurant met terras aan het water aan de Hooikade in Den Haag. Een van de eerste vegetarische restaurants waar plantaardig vleesch het centrale thema vormt.

Op het menu: het ‘nieuwe vleesch’, ofwel vegetarische en plantaardige lekkernijen met de structuur, de smaak, en de beleving van vlees. Geschikt voor vegans, vegetariërs, flexitariërs en vleesliefhebbers. 

Plantaardige herkomst
Het nieuwe vleesch wordt bereid door chefs Francisco de Almeida, Maarten Kleizen, Paul Bom en Oleg Knoester. Gastheer is Iskander Wissink, die brede ervaring heeft in de Haagse horeca. De naam van het restaurant, ‘De Vleesch Lobby’ refereert aan de ambitie om plantaardig vleesch te verheffen tot de nieuwe sociale norm. Naar de stellige overtuiging van Vegetarische Slager Jaap Korteweg zal de vleesconsumptie binnen 25 jaar gedecimeerd zijn. Hij ziet die ontwikkeling bevestigd door het feit dat grote vleesbedrijven als Zwanenberg, Rügenwalder Mühle en Tyson Foods in snel tempo overschakelen naar producten van plantaardige herkomst.

Historische mijlpalen
Het pop-up restaurant wordt een plek waar nieuwe ontwikkelingen worden gevierd en innovatie centraal staat, maar waar ook gerefereerd wordt aan historische mijlpalen zoals het slachtverbod van 1918. Het pand aan de Hooikade werd rond deze tijd gebouwd en is sindsdien bakermat geweest van onder andere vegetarisch restaurant De Dageraad. 

Over De Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager heeft de ambitie de grootste slager ter wereld te worden, met vegetarisch vleesch dat in smaak, structuur, beleving en voedingswaarde moet kunnen wedijveren met dierlijk vlees. Jaap Korteweg, negende generatie boer, richtte De Vegetarische Slager op vanuit zijn eigen behoefte als vleesliefhebber met een vegetarische levensstijl. Met vleesch waar geen dier voor nodig is, voor alle vleesliefhebbers die de beleving van vlees niet willen missen. De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 4.000 verkooppunten in 15 landen.