Hotel Finch: creatief zijn en samenwerken

Hotel Finch: creatief zijn en samenwerken

Hotel Finch in Deventer was nog geen jaar open toen de eerste lockdown werd aangekondigd. Eigenaar Jurgen van Workum besloot toen al: wij blijven open. Ook in deze tweede lockdown doet hij er alles aan om gasten te kunnen blijven ontvangen en verrassen. Zo slaat hij opnieuw de handen ineen met restaurant The Lemon Tree en andere horecaondernemers in de stad.

Tekst: Carolien Dircken
Foto's: Today's Brew

Snelle samenwerking

Afgelopen zaterdag waren alle kamers van boetiekhotel Finch in hartje Deventer volgeboekt. Gasten kwamen er om even te "ontsnappen" en om zich culinair in de watten te laten leggen, zag eigenaar Jurgen van Workum. Niet dat Finch over een restaurant beschikt: de ondernemers achter Finch beschikken vooral over creatief aanpassingsvermogen, een flinke dosis energie en een fijn netwerk van horecaondernemers uit de buurt.

"De dag nadat we hoorden dat hotels open konden blijven en we meer mochten dan we hadden verwacht, hebben we direct plannen gemaakt met restaurant The Lemon Tree", vertelt Van Workum. "Dit weekend konden onze gasten al genieten van hun gerechten, in onze bar."

Hotel Finch

Hotel Finch x The Lemon Tree

De bar van Finch is dus tijdelijk een soort dependance van het vlakbij gelegen restaurant. "Onze keuken is klein, dus mise en place gebeurt in het restaurant zelf, maar het wordt hier verder bereid en geserveerd", legt Van Workum uit. "Gasten kunnen kiezen voor een "full fine dining experience" van acht gangen met wijnarrangement van The Lemon Tree, maar ook van shared dining platter. Of gerechten van andere restaurants, zoals Jackies, die ze hier in de bar kunnen laten bezorgen. Wij willen flexibel zijn en de gasten zoveel mogelijk keuze laten. We bellen ze vooraf ook op om te vragen wat hun wensen zijn. Willen ze sushi, dan kan dat." 

Fine Dining Room Service

Hotel FinchHet is voor Van Workum bijna een herhaling van zetten. Hotel Finch was amper een jaar open toen de eerste lockdown aangekondig werd en hij besloot open te blijven. “We bleven als enige hotel in de wijde omtrek open in die maanden”, vertelt hij. “Eerst voor zorgpersoneel en thuiswerkers, maar al snel ook voor mensen die er tóch even op uit wilden, op een veilige manier." Ook toen zocht hij samenwerking met restaurant The Lemon Tree.

"We wilden allemaal heel graag 'the spirit’ erin houden, kijken naar wat wèl mocht. De bar mocht toen nog niet open, dus zo kwamen we samen tot een creatief ingevuld "Fine dining Room service diner”, waarbij gasten een aperitief op een kleedje aan de IJssel konden nuttigen en een gerechtje vonden in de hotelkluis. Gasten waren enthousiast. En het team kreeg er ook energie van.”

Van annulering naar boeking

Hotel FinchVoor Van Workum is het nu, na een mooie, drukke zomer, opnieuw zoeken naar manieren om gasten ervan te overtuigen te blijven komen. "We zagen na de twee persconferenties van de laatste weken steeds een schockeffect bij onze gasten: er kwamen veel annuleringen binnen. Nu we ze alsnog een culinair aanbod kunnen doen, boekt een deel weer opnieuw. En het is herfstvakantie, dat scheelt, Maar ik verwacht dat het aantal boekingen daarna doordeweeks weer zal teruglopen en dat het in de herfst en winter nog lastiger zal worden", zegt hij. "Wel zie ik weer wat aanvragen binnenkomen van mensen die een kamer willen gebruiken als werkplek. Ik ben nu alweer aan het bedenken hoe we dat kunnen combineren met een lunch."

 

Tags: 
Artikel delen