Nieuwe trend: Dior, Prada en Ralph Lauren openen horecazaken

Dior Café

Nieuwe trend: Dior, Prada en Ralph Lauren openen horecazaken

The Polo Bar in New York is een van de lastigste zaken om te reserveren en in Shanghai opende Louis Vuitton een gigantische winkel in de vorm van een schip, inclusief Le Café. Fashion stapt groots in de horeca en het is niet voor niets. Trendwatcher Gijsbregt Brouwer duikt in deze ontwikkeling en kijkt of Nederlandse ondernemers een graantje mee kunnen pikken.

Tekst: Gijsbregt Brouwer
Foto's: Dior Café

What’s cooking?

Er is een hausse aan modemerken, vaak onderdeel van internationale conglomeraten, die in de horeca stappen. De lijst is – plotseling, lijkt het wel – heel lang geworden en dat is geen toeval. Het gaat om permanente zaken, die midden in de stad draaien als ‘gewone’ horeca, geen pop-ups of tijdelijke samenwerkingen.

Hoe zit de vork in de steel?

In de jaren ’90 kwamen de parfums van modemerken op. Het was een betaalbare manier om consumenten in aanraking te brengen met deze merken en het was ook een manier om meer omzet te draaien, in een ander prijssegment. De cafés, bars en restaurants anno 2025 kun je hiermee vergelijken: een voordelige manier om kennis te maken met het merk.

Ook is het een vorm van affordable luxury, letterlijk zelfs, voor de jonge consumenten. Zo kunnen ze zonder al te veel geld shinen op social media, want deze zaken zijn perfect gestyled voor de ‘feed’. Zo probeert de mode ‘share of voice’ terug te winnen in de pop-cultuur, die ze eerder verloren heeft aan de horeca. Want op Instagram en TikTok zie je tegenwoordig meer matcha lattes en croissants dan sneakers en birkin bags.

*Tekst gaat verder onder de foto.

Dior

Wie staan er achter de potten en pannen?

Prada heeft twee ‘caffés’ in Londen en Singapore en opent er een in Soho, in New York. Tiffany’s heeft een prachtig Blue Box Café, voor high tea’s in New York. Ook in New York is de eerdergenoemde Polo Bar van Ralph Lauren.

Naast haar gigantische schip in Shanghai, heeft Louis Vuitton een chocoladewinkel in Parijs en een Le Café Louis Vuitton in onder meer Bangkok. Eveneens in Bangkok vind je Café Dior in het Dior Gold House. Een opvallende move was er van Frans luxe conglomeraat LVMH dat in Parijs het honderdjarige geliefde restaurant L’Ami Louis overnam.

Het valt op dat de internationale modemerken Nederland nog niet aandoen met hun brand experiences verkleed als café of koffiebar. Ook de Nederlandse merken stappen nog maar mondjesmaat in. De samenwerking van Rituals en Vermaat, die al even bestaat, kun je onder deze vlag scharen.  

Een hapje mee prikken?

De markt voor fashion & food combi’s in Nederland ligt nog open. De Louis Vuittons van deze wereld zullen zich gaan melden, te beginnen in Amsterdam. Daarmee gaan ze direct concurreren met de vele high end koffiebars en restaurants die de hoofdstad al rijk is. Voor bestaande ondernemers betekent dat omdenken: trek de stoute schoenen aan en benader een Nederlands modemerk met een concept of internationale luxury brands met een voorstel om de zaak hier te exploiteren. 

Artikel delen