Remco Abel: “Weer een nieuwe zaak opzetten”

Remco Abel: “Weer een nieuwe zaak opzetten”

Voor de derde keer openen Remco en Sigrid Abel binnenkort een “nieuwe zaak”. Althans: zo voelt het soms. Hoe bereiden deze horecaondernemers zich opnieuw voor op de heropening van hun grand café Abel? “Nu digitaliseren en automatiseren gaat ons tijd schelen.”

Remco en Sigrid Abel

Abel voor derde keer open

Voor Remco en Sigrid Abel is het alsof ze –hopelijk binnenkort- een compleet nieuwe zaak openen. Alweer. Hun restaurant Abel en bijbehorende woonhuis in Poortugaal, in natuurgebied De Rhoonse Grienden, brandden in 2018 volledig af. Na anderhalf jaar herbouwen stond er in maart 2020 op dezelfde plek een gloednieuw pand. Toen gooide corona roet in het eten: pas afgelopen zomer konden de ondernemers eindelijk van start. Voor even. Nu wachten ze op de dag dat ze opnieuw hun deuren mogen openen en gasten kunnen ontvangen in de lichte, knusse zaak, die qua sfeer “doet denken aan The Hamptons”.

Nieuwe zaak

“Deze tweede heropening voelt alsof we wederom een nieuwe zaak opzetten”, zegt Remco Abel. “De processen moeten weer inslijten, iedereen moet weer wennen en een heel nieuw bedieningsteam moet worden ingewerkt. Superspannend dus!”
Wanneer het zover is, volgens hem? Daar durft hij eigenlijk geen voorspellingen meer over te doen. “Vorige maand dacht ik nog 1 juni, nu zit ik op eind april”, zegt hij. “Misschien ben ik te pessimistisch. Maar misschien ook gewoon heel realistisch. Het is al zo vaak veranderd: ik kan het echt niet meer zeggen.”

Interieur Abel

Menukaart aanpassen

Toch bereidt de ondernemer zich al continu voor op het moment van heropening. Door alvast en nieuwe kaart paraat te hebben bijvoorbeeld. “We hebben de winterkaart inmiddels vervangen voor een voorjaarskaart en misschien gaan we straks meteen over op asperges”, lacht Abel. “Gelukkig hebben we de kaarten kunnen gebruiken voor ons take-away menu, dus is het geen verspilde moeite.”

Digitale processen

Net als in de eerste lockdown hield Abel personeel in dienst om achter de schermen door te werken waar het kon. Helaas moest ook hij nu mensen laten gaan en vreest hij voor een personeelstekort vlak na de heropening. Daarom werkt hij nu aan de optimaliseren van digitale processen en zoveel mogelijk automatisering in de zaak. “We gaan bij Abel met QR codes werken. Dat vinden we eigenlijk wat onpersoonlijk, dus in de eerste lockdown hebben we dat niet gedaan, maar inmiddels zijn gasten eraan gewend geraakt en is de tijd rijp om van het gemak gebruik te maken, zodat we straks sneller kunnen werken.”

Abel

Groepsactiviteiten en arrangementen

Abel biedt (normaal gesproken) ook zakelijke arrangementen, talloze eet- en feestarrangementen voor (kleine) groepen én de zaak is populair als trouwlocatie. Remco wil er nu ook voor zorgen dat het reserveren van zulke arrangementen en het inboeken van groepsactiviteiten straks veel sneller en makkelijke kan. “Reserveren voor groepsactiviteiten moet straks volledig online gebeuren”, noemt hij. “Dat helpt ook enorm om de drukte op te vangen.” Want dat de gasten weer massaal gaan komen, zodra het mag, daarin heeft hij het volste vertrouwen.

Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!

Artikel delen