Rein Rambaldo: "Denk al na over heropening"

Rein Rambaldo: "Denk al na over heropening"

Er komt een moment dat de horeca weer open mag. Rein Rambaldo, eigenaar van designbureau De Horecafabriek en restaurant Mama Kelly in Amsterdam zegt dat je daar nu al plannen voor kunt maken. Hij geeft aan Entree Magazine vijf tips.

1. Social distance: ruimte tussen tafels

“De kans dat er van de overheid de eerste periode na de heropening van de horeca voldoende ruimte tussen de tafels moet zitten, is best groot. En ook al komt die regel er niet, misschien vinden gasten het juist wel fijn de eerste fase omdat we er nu gewend aan raken. Kortom, social distance zal nog wel even in onze samenleving blijven. Kijk daarom nu al naar een nieuwe indeling voor je restaurant. Waar kan ik tafels weghalen? En hoe richt ik de ruimte dan vervolgens op zo'n manier in dat het nog gezellig is? Je wilt gasten immers niet het gevoel geven dat ze in een halflege zaak zitten. Planten doen het echt heel goed en geven een huiselijke uitstraling, mits dit bij jouw zaak past. Of zet tafels speels neer, bijvoorbeeld schuin. Alles hangt natuurlijk wel af van de eventuele regels: gaat het om de afstand tussen de tafels of tussen de personen? Als de samenleving er op een geven moment weer ‘normaal’ beweegt, kun je weer terug naar je oude situatie.”

2. Social distance: ruimte tussen barkrukken

“Hetzelfde geldt voor de bar. Ik acht de kans groot dat er ook voldoende ruimte moet zitten tussen verschillende gezelschappen aan de bar. Zet dus niet zo maar klakkeloos al je barkrukken weer terug om er vervolgens een paar krukken tussenuit te halen, maar wees origineel. Kijk bijvoorbeeld nu al naar duokrukken of andere leuke oplossingen. Nu heb je er de tijd voor!”

3. Laat je hygiëne-maatregelen zien

“Je gasten zullen op een hele andere manier met hygiëne bezig zijn dan voor de corona-crisis. Laat zien dat jij daar als ondernemer ook mee bezig bent! Plaats in het toilet en misschien zelfs bij de ingang van het restaurant ontsmettingsmodules. Doe dat wel op een mooie manier en kijk welk ontwerp past bij jouw zaak. En ga nu al op zoek naar handschoentjes voor bedienend personeel, zodat gasten ook zien dat je maatregelen voor hen treft. Dus niet de blauwe schoonmaakhandschoenen, maar kies voor mooie zwarte of mooie doorzichtige. Met dit soort kleine acties scoor je zeker punten.”

4. Social distance in de keuken

“Maak nu alvast twee verschillende menukaarten. Als eerste één voor de openingsperiode als er misschien regels komen voor keukenpersoneel dat moet kunnen werken met voldoende afstand. Normaal gesproken gaat één bord in de keuken langs verschillende afdelingen. Maak nu juist een kaart waarbij dat niet nodig is, dus geen gerechten die een mix van warme en koude componenen bevatten. Maak als tweede een ‘gewone’ menukaart voor als alles weer is genormaliseerd.”

5. Focus op besteding per gast

“Omdat de kans bestaat dat er de eerste periode minder mensen een restaurant inkunnen, zal de omzet lager uitvallen. Focus je dus niet zo maar op het aantal couverts, maar op de besteding per gast. Pas hier je kaart op aan.”

Tags: 
Artikel delen