Column Herman Hell: Artificial intelligence zet horeca op z’n kop

Herman Hell

Column Herman Hell: Artificial intelligence zet horeca op z’n kop

Herman Hell is eigenaar van Hells Kitchen Horeca Groep (o.a. bekend van Het Zalmhuis, Grace en NRC in Rotterdam). Daarnaast is hij columnist voor Entree Magazine. Zijn nieuwste bijdrage gaat over de invloed van artificial intelligence (AI) op de horeca.


De razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI) gaan een enorme verandering betekenen voor de maatschappij en dus ook voor de horeca. We staan aan de vooravond van een grote omwenteling, waarvan het effect over tien jaar gigantisch zal zijn. Ver-van-mijn-bed-show? Vergis je niet …

De gevolgen van het internet voor de horeca 

Denk even terug aan de opkomst van het internet. De impact die dat op de horeca heeft gehad en nog heeft, is veel groter geweest dan we vooraf hadden kunnen bedenken. Thuisbezorgd heeft de complete bezorgstructuur van restaurants omgegooid en overgenomen. En hotels liggen aan het infuus van Booking.com.

Hetzelfde geldt voor de impact van sociale media. Voor de opkomst van datingsites als Tinder ging je naar de horeca om mensen te ontmoeten, nu log je thuis op de bank in. Het is de doodsteek geweest voor vele discotheken.

Horecaberoepen op de schop 

De impact van AI gaat echter nog veel groter worden dan die van internet en sociale media. Daar ben ik van overtuigd. Waar internet en sociale media vooral de communicatiemogelijkheden met gasten naar een hoger niveau hebben getild, zal AI vooral impact hebben op de werkvloer in de horeca.

En hoe! Want wat is straks nog de meerwaarde van een sommelier, een executive chef of een bartender als je een computer hebt die in no time aantrekkelijke wijnpairings, menu’s inclusief adviesverkoopprijzen en maatwerk cocktailrecepten samenstelt? Echt: deze beroepen, zoals ze nu zijn ingevuld, gaan op de schop. En menukaarten? Bestaan straks niet meer, want jouw gast geeft aan waar hij zin in heeft: een stukje vlees, een niet te zware saus, veel groene groenten en AI geeft een volledig recept op basis van de ingrediënten in je koeling.

Hoe maak je dan nog het verschil?

De kunst is wel om onderscheidend te blijven. Als we straks allemaal AI inzetten, hoe maak je dan het verschil? Het antwoord is simpel: degene die AI het beste instrueert, de wensen van de gast zo goed mogelijk duidt. Personalisering wordt nog belangrijker.

Daarom moet de nieuwe horecaondernemer straks een halve IT’er zijn. The revenge of the nerds! In de VS zijn er nu al prompt-engineers die in hun eentje robots aansturen om werk te doen waar voorheen een hele marketingafdeling mee bezig was. Daar gaat het in de horeca ook naartoe. Want er komt een dag dat we ons afvragen: waarom is er nog een mens nodig om dit gerecht te bereiden, het glas wijn in te schenken of deze cocktail te shaken?

Gelukkig is het nog lang niet zover, maar met het downloaden van een AI-app als ChatGPT kun je alvast een kleine stap zetten. Het hielp mij al met een cocktail- advies waar ik zelf niet uitkwam. Binnen tien seconden.

 

Artikel delen