Landelijke entree STOKED! via ABT-cafés

Stoked! ABT
Tags: bier

Landelijke entree STOKED! via ABT-cafés

Brouwerij STOKED! uit Bergen heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een snelgroeiende brouwerij met een specialisatie in craft lagers. Volgende maand hebben ze met hun nieuwe bier, Dark Lager, de eer ABT-brouwerij van de maand juli te zijn.

De vier oprichters begonnen een paar jaar geleden met het uitbrengen van een ongefilterde lager. Een gedurfde zet die hen in het domein van de grote brouwers plaatste, de wereld van Nederlands meest gedronken lager, pils. Hoewel sommige horecazaken terughoudend waren met schenken van het bier van Stoked! omdat ze geen korting wilden kwijtraken bij hun pilsleverancier, waren ook veel horecazaken enthousiast. Sommige onafhankelijke cafés, zoals De Binnenkomer en SOEPP hebben zelfs al geruime tijd het bier van Stoked! op de tap. Het succes van dit bier werd bevestigd toen het goud won bij de European Beer Challenge.

STOKED! Mobiel (1)

Zoigl

De brouwers van Stoked! zaten echter niet stil en bleven verrassen met nieuwe creaties. Zo brachten ze een bier in Zoigl-stijl uit, een lagertype dat nog onbekend was in Nederland en dat een traditie van eeuwen met zich meedraagt. Dit seizoensbier werd zeer goed ontvangen en keert elk najaar terug. Pieter Vader van Stoked! legt uit dat mensen niet alleen worden aangetrokken door het verhaal achter het bier, maar ook door het bier zelf. Zaken die de Zoigl gaan tappen, ontvangen zelfs een speciaal Zoigl-bord, handgemaakt door de brouwers zelf. “Afgelopen seizoen hebben we het aantal ‘Zoigl-stubes’ uitgebreid naar 11. Er zaten weer echte parels tussen en in bijna alle gevallen heeft het geleid tot een publicatie in een (regionale) media. Zoigl viel vorig jaar ook in de prijzen bij de European Beer Challenge met zilver.

 

4 brouwers met award en Zoigl-bord

De vier brouwers, met op de achtergrond een zelfgemaakt Zoigl-bord.

Goud

Vorig jaar zette Stoked! weer een grote stap voorwaarts met de introductie van een kristalweizen, een California Common en een hibiscus radler, die goud won bij de Dutch Beer Challenge. Pieter Vader vertelt dat de hibiscus radler de hele zomer op de tap stond in hun eigen pop-up beachbar in Bergen aan Zee, die dit jaar niet terugkeert.

Dark Lager

Nu maken de brouwers zich op voor de introductie van hun nieuwste biersoort: de Dark Lager. Na gesprekken met ABT (lees hier een interview met de voorzitter van Alliantie van Bier Tapperijen) kreeg Stoked! het verzoek om dit bier eerst exclusief bij aangesloten cafés te introduceren. De lancering staat gepland voor 1 juli. Vader beschrijft de Dark Lager als een bier dat dicht bij de Münchener Dunkles in de buurt komt, maar toch net anders is. “Het heeft een Duitse oriëntatie, zoals bijna al onze andere bieren, maar Stoked! voegt altijd een eigen twist toe, waardoor het toch weer anders is. ‘We zien dit als onze landelijke entree’.

"Dark Lager heeft een Duitse oriëntatie, maar met de Stoked! twist"

Op 1 juli bij ABT-cafés

Op 1 juli zal de Dark Lager officieel worden geïntroduceerd als het ABT-bier van de maand, exclusief verkrijgbaar bij de aangesloten cafés. Vanaf 1 augustus zal het nieuwe bier van Stoked! breder verkrijgbaar zijn. Naast de Dark Lager omvat de core range de Unfiltered Lager, de Kristalweizen, de California Common en de Hibiscus Radler, met als seizoensbier Zoigl.

Proosten met STOKED! (1)

Over Stoked!

Brouwerij STOKED! is gevestigd in Bergen. STOKED! is een surfterm, en surfen is wat de vier oprichters bij elkaar bracht. Golfsurfen is een levensstijl die staat voor doorzettingsvermogen, ontspannen, vrijheid, maar ook de zoektocht naar perfectie. En als perfectie gevonden wordt volledig opgaan in het moment, het omarmen en leven in het moment. “Verwacht bij onze bieren balans, subtiele hinten maar bovenal doordrinkbaarheid.”

De brouwers maken hun promotiemateriaal zelf, (van table talkers en vintage lampen tot het als genoemde Zoigl-bord) en hebben er zelfs een werkwoord voor bedacht: Stokedtificeren.

Stoked! ABT(1)

STOKED! Tafeltje met schaakbord op traptrede. Gemaakt door de brouwers.

Focus op Noord-Holland

De brouwerij heeft inmiddels 5 awards en is in zee gegaan met twee Noord-Hollandse groothandels (huize horeca & biergro/bierboetiek) omdat de focus in eerste instantie op die provincie ligt. “We richten ons vooral op locaties die "Stoked" zijn: gave strandtenten en cafés met vrije kranen. We zijn sinds kort met onze bar ook actief op festivals. Lokale festivals, maar ook bierfestivals.”

Artikel delen