Mark de Witte, ceo De Kuyper, volbrengt missie ‘own the cocktail’, Leo Evers opvolger

Mark de Witte en Leo Evers

Mark de Witte, ceo De Kuyper, volbrengt missie ‘own the cocktail’, Leo Evers opvolger

Cocktails zijn populairder dan ooit. Niet voor niets verdrievoudigde de omzet van leverancier De Kuyper afgelopen jaren. De strategie ‘own the cocktail’ ligt daaraan ten grondslag, een visie uit de koker van ceo Mark de Witte. Na negen succesvolle jaren gaat hij per 30 april 2024 met pensioen, en neemt Leo Evers het over. Een gesprek over de cocktailscene van nu en straks. “We staan pas aan het begin.”

Tekst: Iris Kranenburg
Foto: Leo Evers (links) en Mark de Witte (rechts)

Dit is pas het begin

De cocktailmarkt is in full swing: het grote publiek bestelt meer cocktails dan ooit, bijna elke horecazaak serveert ze en er is een golf aan nieuwe ready to serves en spirits op de markt. Experts spreken van een ‘cocktailrevolutie’ (zie grijze kader).

Volgens Mark de Witte zitten we pas aan het begin van deze revolutie. Hij kan het weten. Negen jaar lang leidt hij nu Koninklijke De Kuyper, een Nederlands familiebedrijf dat ontstond in 1695. Het bedrijf produceert tientallen cocktaillikeuren en premium spirits en distribueert én verkoopt andere merken whisky’s, vodka’s, cognacs, limoncello’s en rums (zie groene kader). 30 april 2024 heeft De Witte zijn laatste dag bij De Kuyper en gaat hij met pensioen.

Own the cocktail

De Witte maakte de snel stijgende populariteit van cocktails niet alleen van dichtbij mee, hij droeg ook actief bij aan de ontwikkeling. Met zijn strategie ‘own the cocktail’ maakte hij met z’n teams afgelopen jaren cocktails toegankelijker voor een breed publiek én verdrievoudigden ze de omzet van De Kuyper. Die visie, ‘own the cocktail’, was volgens De Witte toen hard nodig. “De tijd vroeg daar om. We hadden een duidelijke visie en focus nodig die ons het recht gaf te winnen.”

'Het moment dat cocktails écht doorbraken, was tijdens corona'

Over de tijdsgeest van destijds zegt hij: “Door de populariteit van de gin-tonic en aperol steeg de interesse in mixdranken bij het grote publiek. Bovendien zagen we in Engeland en de Verenigde Staten dat cocktails steeds populairder werden. Trends beginnen vaak in die landen, en komen dan naar Nederland. En dat gebeurde ook.”

De Witte vervolgt: “Maar het moment dat cocktails hier écht zouden doorbreken, kwam tijdens corona. Als reactie werd thuis volop geëxperimenteerd met cocktails, met succes. Toen de horeca weer opende kwam er een grote doorbraak en steeg de vraag in de horeca enorm.” Mensen waren enthousiast, vertelt De Witte. “We bestellen nu eenmaal graag iets feestelijks, en een cocktail is dat. Het drankje is een beleving.”

*De tekst loopt door onder de foto.

De-Kuyper-cocktails-Opening
Cocktails van De Kuyper

Geen kennis

Een goede ontwikkeling voor de horeca. Althans, dat zou je zeggen. De marges op cocktails kunnen immers erg interessant zijn. Er was alleen een probleem. De Witte: “Het shaken van cocktails duurde lang in reguliere horecazaken. De kennis ontbrak ook, waardoor de cocktails niet consistent waren. Negen jaar geleden kon je eigenlijk alleen in gespecialiseerde cocktailbars een goede cocktail drinken.”

Met deze achtergrond in het hoofd, wilde De Witte met De Kuyper vanaf zijn aanstelling de cocktail ‘democratiseren’, zoals hij dat noemt. “Het segment moest toegankelijker en makkelijker worden. Ook op het terras moet je gewoon een cocktail kunnen bestellen.”

Elke horecazaak een andere kaart

De ‘own the cocktail-strategie’ gaf daar invulling in. Onder leiding van De Witte werd het aanbod van De Kuyper flink uitgebreid en werden innovaties op de markt gebracht. “We wilden de horeca én consument echt aan de hand nemen en tegelijkertijd voorkomen dat het aanbod overal hetzelfde zou worden. Elke horecazaak heeft een andere kaart nodig.”

Hoe kwam dit in de praktijk tot uiting? Naast de eigen distilleerderijen in Schiedam en Dordrecht waar De Kuyper likeuren, -gins en -jenevers maakt, distribueert én verkoopt het bedrijf steeds meer andere merken. Voorbeelden van overgenomen merken zijn Archers Peach liqueur en Heering Cherry liqueur.

*De tekst loopt door onder de foto's.

De-Kuyper-Distilleerderij-1 De-Kuyper-Assortiment-Dranken-2

We zitten in een cocktailrevolutie

Volgens experts zitten we in een ‘cocktailrevolutie’. Waarom? Restaurant-ketens als De Beren en Humphrey’s hebben een kaart met minimaal tien cocktails. Fine dining-zaken ontwikkelen steeds vaker een bijpassend cocktail-arrangement. En in restaurants en zelfs kroegen is het inmiddels gangbaar om een espresso-martini te bestellen. Maar niet alleen in de horeca worden steeds meer cocktails besteld. Ook thuis verschijnen vaker pornstar martini’s en mojito’s in het glas. Conclusie: de vraag naar cocktails stijgt.

Dat geldt ook voor het aanbod. Van ready to drinks uit fles en blik of van de tap tot jonge, nieuwe merken die de markt veroveren. En ook bestaande merken blijven niet achter en komen met nieuwe smaken en technieken die passen bij deze tijdsgeest. Dat er meer aandacht is voor het vak van bartending, sluit naadloos op die ontwikkelingen aan. Afgelopen editie van Entree’s competitie Best Bartender meldden maar liefst 110 bartenders zich aan, waarvan er uiteindelijk 65 deelnamen. Een hoop ontwikkelingen dus.

Kant-en-klaar-cocktails

De meest zichtbare verandering kwam met de toevoeging van het ready to serve-segment aan het assortiment voor zowel de horeca als retail: kant-en-klaar-cocktails uit fles en blik die in no time zorgen voor een cocktail. Voor de horeca kwam er onlangs zelfs een cocktailtap van De Kuyper op de markt. De Witte: “Met het tekort aan personeel en kennis, past dit goed bij nu.” Dat er steeds meer bedrijven komen die zich op dit ready-to-drink-segment richten, ziet De Witte als een positieve ontwikkeling. “Zo dragen we met z’n allen bij aan het democratiseren van de cocktail.”

'Er is nog veel meer mogelijk in de cocktailindustrie'

De Witte vindt dat er bij De Kuyper afgelopen jaren veel is bereikt, en daar is hij trots op. “Het bedrijf is gezond en er liggen mooie kansen. Er is nog veel meer mogelijk in de cocktailindustrie.”

Leo Evers is opvolger

Die taak is aan Leo Evers, die per 1 mei 2024 het stokje overneemt van De Witte. Evers werkte 28 jaar bij Heineken (zie groene kader) en kijkt uit naar zijn nieuwe rol. Net als De Witte ziet hij grote kansen voor de toekomst van de cocktail. “Er is inmiddels geen kroeg of restaurant zonder cocktailkaart. Het is een integraal onderdeel van bijna elk horecabedrijf geworden. Own the cocktail is misschien nu heel normaal, maar dat was het niet.” Evers vervolgt: “Wat dat betreft heeft Mark het fantastisch gedaan en heeft hij met De Kuyper echt deuren geopend.”

Evers benadrukt dat de strategie heel steady en duidelijk is en komende jaren nog verder uitgerold zal worden. “We gaan door met het toegankelijk maken van dit segment voor een brede groep consumenten.”

*De tekst loopt door onder de foto.

De-Kuyper-Logo-Ingang

Groeikansen

De bijna-ceo ziet net als De Witte groeikansen in onder ander het alcoholvrije en laag-alcoholische segment en in het ready to drink-segment. “Dit laatste zal het maken van cocktails niet vervangen. Het is bedoeld voor een andere doelgroep en een ander drinkmoment, waaronder het thuis-kanaal.” Ook internationaal ziet Evers potentie. “We willen onze aanwezigheid in de 104 landen waar wij nu present zijn verder vergroten. Het belang van goede distributeurs is daarvoor essentieel. Zij zijn ons verlengstuk in de markt. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat veel merken gaan veranderen van eigenaar en dat kansen biedt voor ons. Het is een spannende markt en het is zoals Mark het zegt: we staan pas aan het begin.”

Evers kijkt er naar uit om weer voor een familiebedrijf te werken. “Het is een andere cultuur, mensen zijn vaak zeer betrokken bij het bedrijf en er is sprake van een rijke traditie. Zo ook bij Koninklijke de Kuyper: een bedrijf met een schitterende historie van meer dan 300 jaar en hele gezonde toekomst.”

Meer whisky- en tequila-cocktails

Terug naar De Witte. Welke ontwikkelingen ziet De Witte in de markt? “Sowieso zal de populariteit van cocktails blijven toenemen, ook in het alcoholvrije segment. Ik verwacht dat de populariteit van de espresso-martini en pornstar-martini komende één á twee jaar gaat doorzetten, maar ook dat er meer variatie komt. Onder andere door de opkomst van whisky- en tequila-cocktails, zoals de margarita, manhattan en old fashioned. De wat volwassenere cocktails.” De Witte voegt eraan toe dat ook duurzaamheid een belangrijk topic zal blijven. “Een aantal dranken van De Kuyper wordt sinds dit jaar in herbruikbare verpakking aangeboden van ecoSPIRITS, dat het systeem van de hervulbare verpakking heeft ontwikkeld. Dit leidt tot minder afval en is een grote stap in de richting van duurzaamheid.”

Nog even en dan zit het erop voor De Witte. “De mensen die hier werken zijn écht trots op wat ze doen, en zien het niet als ‘just a job’. Zo heb ik het ook nooit gezien. Ik ga met een enorm goed gevoel weg en laat een gezond bedrijf achter met mooie kansen voor de toekomst.”

*De tekst loopt door onder de foto's.

Mark-de-Witte-De-Kuyper-in-distilleerderij De-Kuyper-Clover-Club

Over Koninklijke De Kuyper

Koninklijke De Kuyper bestaat al ruim 325 jaar en met achttien aandeelhouders is het nog altijd in handen van familie De Kuyper. Daarmee is dit een van de oudste familiebedrijven van Nederland. Remy de Kuyper (elfde generatie) is op dit moment nog het enige familielid dat actief is in het bedrijf, naast de twee familieleden in de Raad van Commissarissen.

Anno 2024 is De Kuyper vooral bekend door de tientallen cocktaillikeuren die als cocktailingrediënt dienen, zoals Crème de Café, Triple Sec, Watermelon en Blue Curaçao. De distillaten voor deze likeuren, worden in de eigen distilleerderij in Schiedam – geopend in 1911 – gemaakt. De Rutte gins en jenever worden in de eigen distilleerderij in Dordrecht gedistilleerd.

Daarnaast ontwikkelt het bedrijf likeuren in samenwerking met top-bartenders, nam De Kuyper afgelopen jaren diverse bedrijven over, waaronder Rutte (2011), Heering Cherry liqueur (2017), Archers (2022) en distribueert het andere merken, zoals de whisky’s en cognacs van Beam Suntory, limoncello van Fiorito, en rums van Abuelo en vodka van Three Sixty, Harvest Day en Zubrovka. Er worden jaarlijks zo’n veertig miljoen flessen De Kuyper verkocht in meer dan honderd landen. De Kuyper won bovendien vijf keer de internationale award voor ‘Liqueurs Producer of the Year’ bij het prestigieuze ISC in London.

CV Mark de Witte

  • 2015 - 30 april 2024: ceo De Kuyper
  • 2011 - 2015: managing director Bacardi Duitsland
  • 2011 - 2015: ceo Bacardi DACH & Nordic
  • 2008 - 2011: managing director Bacardi Brown Forman UK & Ierland
  • 2000 - 2008: managing director Bacardi Nederland

CV Leo Evers

  • Vanaf 1 mei 2024: ceo De Kuyper
  • 2021 - 2022: vice president Carlsberg in Azië
  • 1995 - 2021: div. functies Heineken, o.a. regio-directeur Azië, managing director Vietnam en Indonesië
Artikel delen