Restaurant NENI, bekend om zijn oosters/mediterraanse cuisine, opende in 2019 haar deuren in Amsterdam. Eigenaar Ronald Huiskamp hoopt volgend jaar een locatie in Stockholm te openen en wil graag nog een tweede locatie in Amsterdam. “De oosters/mediterraanse keuken ís delen”, weet horecaondernemer Ronald Huiskamp. En daar hoort uiteraard ook een mooie fles wijn bij.
Header: Pim Ras
Conceptontwikkelaar Ronald Huiskamp, eigenaar van concept- en designbureau H-Hospitality, kan zich het moment nog goed herinneren. Het was 2016, toen de pandeigenaar van de voormalige Citroëngarage vlakbij het Olympisch Stadion vroeg of hij een leuk restaurant wist dat zich zou willen vestigen in het iconische Amsterdamse gebouw. “Het moest een merk zijn, met internationale flair”, herinnert Huiskamp. “Ik dacht meteen aan NENI.”
De tekst gaat verder na de afbeeldingen.
NENI is bedacht door de Weense keukenvirtuoos Haya Molcho, die een oosters/mediterraans restaurantconcept bedacht op basis van de namen van haar vier zonen, Nuriel, Elior, Nadiv en Ilan. “Ik kende NENI al vanuit Wenen en Berlijn”, vertelt Huiskamp. “Amsterdam was een logische volgende stap.”
Hoe de horecaondernemer de Amsterdamse vestiging van NENI, die begin 2019 haar deuren opende, zou willen omschrijven? “Garage meets modern mediterranean”, lacht Huiskamp. “We hebben de oude, grijzen vloer van de Citroëngarage zo gelaten, maar ook mooie, zachte houttinten en mediterraanse elementen als vijgenbomen en lantaarntjes toegevoegd. Qua eten is het shared dining. Als je een keuken hebt die bekend staat om zijn sharing, dan zou het gek zijn om dat hier weg te laten. De oosters/mediterraanse keuken ís delen.”
Onder de 250 tot 300 gasten die NENI dagelijks bedient, wordt vaak ook een fles wijn gedeeld. Hardloper is bijvoorbeeld de rode Kaiken-wijn, een rijpe Malbec uit Mendoza, Argentinië, die NENI inkoopt bij D-Vine. “De oosters/mediterraanse keuken is een keuken waar de gerechten hoog op smaak zijn dankzij de verschillende kruiden”, verklaart Huiskamp.
“Bij krachtige, smaakvolle gerechten, zoals onze lamskebab of gegrilde kip, hoort een wijn met een stevige body. De Malbec-druif kan dat goed aan. Hij is echt een pleaser. Veel mensen vinden ‘m lekker. Voor het geld (de Kaiken-wijn staat voor slechts veertig euro op de kaart bij NENI, red.) is het echt een hele leuke keuze. Daarnaast is hij breed inzetbaar bij de gerechten.”
De tekst gaat verder na de afbeeldingen.
Huiskamp nipt nog eens aan de Kaiken-wijn tijdens het gesprek. “Deze wijn heeft echt karakter”, vindt hij. Een mooie ambiance om te mijmeren over zijn toekomstplannen als horecaondernemer. In juni hoopt hij een NENI in Stockholm te openen en tevens zinspeelt Huiskamp op een tweede vestiging in Amsterdam. “De horeca staat onder druk”, zegt hij tot besluit. “Dus het zijn zeker uitdagende tijden. Maar we gaan er vol voor.”
De Kaiken-wijnen worden geïmporteerd door Delta Wines, de grootste importeur van wijn en alcoholvrije dranken in Nederland.