Serveer je nog alcohol in 2030? 'Millennials zijn flexdrinkers geworden'

Alcoholvrije dranken in 2030

Serveer je nog alcohol in 2030? 'Millennials zijn flexdrinkers geworden'

Het segment alcoholvrije dranken groeit hard, onder meer door bewuste(re) keuzes van de gast. Het leidt tot nieuwe verdienmodellen voor ondernemers. Waar gaat dit naartoe? Serveer jij over vijf jaar nog alcohol?

Tekst: Niels van Laatum

 

Het aanbod van alcoholvrij is categoriebreed - bier, wijn en (ready-to-drink) cocktails - in korte tijd sterk gestegen. Dat geeft de horecagast, die zijn bestelling nu vooral doet op basis van voorkeur, aanbod en stemming van het moment, meer keuzemogelijkheden. Millennials - inmiddels bijna de helft van alle consumenten (Beverage Daily, januari 2025) - zijn flexdrinkers geworden.

Logisch dat drankenimporteurs en -producenten nu hard op alcoholvrij inzetten. Laura Bron, marketingmanager bij Delta Wines, volgt deze trend vanaf het begin: “De markt voor alcoholvrij is serieuze business. De traditionele wijnverkoop staat aardig onder druk, maar wat mij vooral aanspreekt is de snelheid van innoveren en de kwaliteit.”

Verder lezen?

Wil jij meer lezen over Serveer je nog alcohol in 2030 en waarom ze zo populair zijn? Abonneer je dan nu op Entree Digitaal, en lees alle exclusieve artikelen!

Kies een abonnement

Artikel delen