Foodtrend: privéchef in huis

Tags: chef

Foodtrend: privéchef in huis

Steeds meer chefs koken ook bij mensen thuis. Ook de Rotterdammer Mike Winchester werkt als privéchef. “Ik ben chef, sommelier en kastelein in één.” Dit artikel verschijnt op 1 februari ook in het glossy trendmagazine Trending Topics (zie onder), een samenwerking tussen Entree Magazine en Horecava, als onderdeel van het thema Food.

Tekst: Iris Kranenburg

Afgelopen tijd kreeg Mike Winchester, chef van het Rotterdamse restaurant Petit Posse en aankomend voorjaar ook van Eaux Posse, veel boekingen voor thuisdiners. “Mensen zijn sinds corona eerder geneigd om thuis uit te pakken. Ze willen ontzorgd worden, de stress vergeten. Het is eigenlijk een sleurdoorbreker van het nieuwe normaal.” Hij gaat verder: “Bovendien hebben mensen altijd wel iets te vieren. Met private dining plus kunnen zij zich volledig focussen op hun gasten, in eigen omgeving.”

Privéchef in Petit Posse-sfeer

PrivéchefHoe ziet zo’n klus eruit voor Winchester? “Eerst spreken de gast en ik elkaar over de gelegenheid en het menu. Dat kan mijn eigen vier- tot zevengangenmenu zijn, maar ook een menu op maat.” Boodschappen doet Winchester zelf en de mise-en-place gebeurt in het restaurant. “Een half uur voordat gasten aan tafel gaan arriveer ik met de ingrediënten. Ik gebruik mijn eigen messen en het servies en keukengerei van de gasten. Vervolgens bereid ik een diner en serveer ik de gerechten en wijnen in Petit Posse-sfeer. Bij vertrek zorg ik dat alles schoon en opgeruimd is.” Dan lachend: “Ik ben chef, sommelier en kastelein in één.”

Breder publiek

De basiskosten zijn 150 euro. “Dit bedrag dekt de voorbereiding, zoals de tijd die zit in het doen van boodschappen en de mise-en-place.” Daar komt 37,50 tot 60 euro per persoon bij. “De menu’s zijn zo samengesteld dat gasten niet de hoofdprijs betalen, maar wel waarde krijgen voor het geld. Omdat thuiskoken vooral logistiek meer om handen heeft, is onze marge minimaal”, legt Winchester uit. Testpanel Winchester denkt dat de vraag naar privéchefs dit jaar toeneemt. “Door corona heeft het concept een breder publiek weten te bereiken.”

Divers en interessant

Een mooie ontwikkeling, vindt hij. “Ik ben als chef creatief nu nog vrijer en het contact met de gasten is nóg persoonlijker. In plaats van achter de schermen te staan, sta je er ineens ook voor. Daarbij bestaat er natuurlijk geen beter ‘testpanel’ voor nieuwe gerechten of ideeën. Die feedback gebruiken we dan weer voor het restaurant.” Dit maakt het werk van een chef allemaal diverser en interessanter, vindt Winchester. Hij besluit: “We zullen deze service zeker behouden en wellicht zelfs uitbouwen.”

Trending Topics

Food is één van de thema’s in het magazine Trending Topics, het dubbeldikke bewaarexemplaar dat Entree uitbrengt in samenwerking met Horecava. In dit magazine komen ook andere trendonderwerpen voor 2021 aan bod, zoals bier, delivery, personeel en design. Het glossy magazine van bijna 250 pagina's (!) verschijnt op 1 februari en sluit aan op de digitale editie van de Horecava, die op 1 februari plaatsvindt. De eenmalige glossy is bestemd voor professionals uit de hele horecabranche. Meer dan 50.000 van hen krijgen het stijlvolle bewaarnummer gratis toegestuurd (de abonnees van Entree Magazine én alle ‘prime’ bezoekers/relaties van Horecava). Daarnaast wordt het magazine digitaal verspreid onder de abonnees van de wekelijkse nieuwsbrief van Entree Magazine én die van Scoops, de maandelijkse nieuwsbrief van Horecava. Nog eens goed voor 150.000 adressen.

 

Artikel delen