[Update] Week Zonder Vlees halverwege

[Update] Week Zonder Vlees halverwege

De Nationale Week Zonder Vlees duurt nog tot en met zondag. Deze jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër. Inmiddels is de Nationale Week Zonder Vlees onderdeel van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. 

Dat er voor de ondernemers een flinke kans ligt door een vleesloze gerechten op de kaart te zetten, blijkt uit diverse onderzoeken. Want we zijn de afgelopen jaren gezonder gaan eten. We eten met z’n allen meer groente en fruit en minder vlees. Dit blijkt uit de nieuwste voedselconsumptiepeiling van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het RIVM bracht het voedingspatroon onder ruim 4000 kinderen en volwassenen in kaart tussen 2007 en 2010 en vergeleek dat met de cijfers tussen 2012 en 2016. Uit de resultaten blijkt dat de consumptie van vlees de afgelopen jaren is gedaald. Per dag eten we ongeveer 100 gram vlees. Dat is 8% minder dan in de periode 2007-2010. 

Bedrijven ook bewust
Sodexo ziet ook flinke toename vegetarisch eten in bedrijfsrestaurants. en opzichte van het jaar ervóór werden in 2018 maar liefst 19% meer vegetarische producten verkocht. Sodexo zet dan ook volop in op deze trend. Zo introduceerde het bedrijf VEGGIE, een pop-up met trendy vegetarische gerechten, in samenwerking met Isabel Boerdam van het bekende foodblog De Hippe Vegetariër. Met VEGGIE biedt Sodexo in haar restaurants een gevarieerd en verrassend vegetarisch aanbod met groenten, granen, peulvruchten en noten als basis. Daarnaast zijn er ruim 120 bedrijfsrestaurants die de Meat Less Monday kennen, waarbij gasten elke maandag geënthousiasmeerd worden om een vegetarische keuze te maken. Zelfs in het banqueting assortiment biedt Sodexo, afhankelijk van de wensen en behoeften van klanten, een bijna 100% vegetarisch assortiment aan.

Behoefte aan vegan
Net als vorig jaar is Sodexo partner van de Nationale Week zonder Vlees.In ruim 300 restaurants zetten worden vegetarische gerechten in het zonnetje gezet. Er doen ruim 50.000 mensen mee. Op 12 maart organiseert Sodexo een ‘vegatastische’ proeverij voor haar klanten met ‘special guest’ Boerdam. Zij geeft tips hoe facility management professionals het verschil kunnen maken met het stimuleren van vegetarische alternatieven op de werkplek. Een hele praktische en effectieve manier om de impact op het milieu te verminderen! Maaike Jager-Reijs, Director Food Platform bij Sodexo: “Wij zien een enorme toename in de behoefte aan vegetarische gerechten. Het past in de trend dat steeds meer mensen een gezonde en duurzame levensstijl nastreven, met oog voor dier en natuur. En die trend ondersteunen we van harte. Onze food services medewerkers hebben een passie voor lekker eten en drinken en we hebben natuurlijk een enorm bereik via onze restaurants bij bedrijven, overheidslocaties, zorg- en onderwijsinstellingen. We willen daar laten zien hoe lekker, gezond en makkelijk vegetarisch eten kan zijn. Zelfs met elke week één dag zonder vlees maak je een positieve impact op mens, dier en milieu.”

Feitjes
De verkoop van vegetarische producten steeg afgelopen jaar met 19%. Topfavoriet onder de vegetarische soepen is de bospaddenstoelensoep. Hardlopers onder de vegetarische salades: de couscoussalade met feta en een poké bowl met tofu. De verkoop van vleesvervangers steeg het afgelopen jaar met 4%.De meest verkochte vegetarische broodjes zijn: 
1.     Broodje met huisgemaakte hummus
2.     Belegd broodje met brie
3.     Baguette met geitenkaas

Mijlpaal Subway
Boerdam, initatiefnemer van de Week Zonder Vlees, is verheugd dat de 30.000ste Vegan Supreme in ‘haar’ Week Zonder Vlees is besteld. “Dit toont precies aan wat we willen uitdragen: er zijn lekkere alternatieven voor vlees en het loont om die eens te proeven. Doordat Subway partner is van de Week Zonder Vlees, zien mensen in dat je gemakkelijk, snel en lekker vegetarisch kunt eten, ook onderweg of tijdens de lunch.”Feestelijke mijlpaal in de Week Zonder Vlees. Op de eerste dag van de Week Zonder Vlees werd hier de 30.000ste Vegan Supreme verkocht, sinds de introductie van deze variant in Nederland. Ben van Overbeeke bestelde deze Sub en werd verrast met een VIP-behandeling en een jaar lang elke week een gratis Sub of salade.

 

 

 

 

 

 

 

Artikel delen