Herman Hell opent in februari spraakmakend horecaconcept aan Rotterdamse Coolsingel

Herman Hell

Herman Hell opent in februari spraakmakend horecaconcept aan Rotterdamse Coolsingel

Horecaondernemer Herman Hell, bekend van o.a. Zalmhuis, Sijf en NRC, opent in februari een 'spraakmakend' horecaconcept aan de Rotterdamse Coolsingel. Het gaat om een luxe nachtclub (The Grit) die begin februari opent en een restaurant met sterrenchef Marco Prins aan het roer, dat half februari opent. We spraken met de succesvolle Rotterdammer over zijn plannen. "Twintig jaar geleden begon ik op deze plek, nu ben ik er terug."

Tekst: Sanne Lafleur


Wat kunnen we verwachten van the Grit?

"The Grit wordt een wonderlijke club in Rotterdam, het wordt zelfs hét nieuwe Rotterdam. Het wordt een zaak waar je niet de nacht in gaat door stroboscopen en glow in the dark, maar waar je echt gezien mag worden.  In de zaak hebben we plek voor circa 500 man, waarbij de leeftijdgrens op 23-plus staat. Voor het oudere publiek zagen we namelijk dat er veel behoefte was aan een club als deze. Een groot deel van de doelgroep rijdt nu naar Amsterdam om uit te gaan. Met The Grit proberen we de 'oudere Rotterdammer' een leuk alternatief te bieden."

En wat zijn de plannen met het restaurant?

"Twee weken na de opening van The Grit opent in hetzelfde pand een restaurant met als werktitel voor nu The Next Best Thing. Marco Prins, die eerder het New Yorkse restaurant Ukiyo runde en in Nederlandse sterrenrestaurants werkte, zal onze chef worden. Binnenkort wordt er meer bekend over het restaurant."

The Grit - Rotterdam

Hoe ziet het nieuwe Rotterdam er volgens jou uit?

"Het nieuwe Rotterdam is wat ons betreft een plek waar het leven gevierd mag worden en waar je trots mag zijn op wie je bent. Daarom is de slogan van de club ook: 'express yourself'. We willen af van het imago: ruwe bolster en opgestroopte mouwen."

Waarom gaat The Grit zo spraakmakend worden?

"Het is een zaak die echt anders is dan andere clubs in Rotterdam. Bij dit concept nemen we afscheid van het donkere geheel dat clubs vaak hebben. In uitstraling is de zaak ook een stuk luxer. Zo bestaat de dansvloer bijvoorbeeld uit een groot led-scherm. Dit scherm hebben we geïmporteerd vanuit China. In heel West-Europa bestaat dit nog niet."

"In de grote lijn is de muziek gebaseerd op disco met een beat en vocal. Op vrijdag en zaterdag is er een mix van Detroit house en 70's te horen, op vrijdag komen daar nog r&b en afro bij."

Wat was jouw rol in de realisatie van het concept en wie zijn er nog meer bij betrokken?

"The Grit betekent wilskracht, volharding en interne motivatie. Zelf ben ik, zo'n twintig jaar geleden, op deze locatie begonnen. In de kelder heb ik zelfs nog gewerkt. Nu ben ik terug waar het ooit allemaal begon. Ik ben onderdeel geweest van onder andere het ontwerp-, design- en opbouwteam. Verder hebben we een hele goede clubmanager: Ali Can Sert, hij is in de clubscene een zeer bekende jongen. Hij heeft een rijke geschiedenis aan het geven van feesten in Rotterdam voor het publiek waar wij ook voor open gaan. Nu heeft hij zich voor het eerst aangesloten bij een horecagroep, daar zijn we echt apetrots op! Dominique Nossent is onze creative director, zij heeft echt haar handtekening gezet op het design. Samen met hen en vele anderen hebben we het hele concept uitgewerkt."

Is dit een goede tijd om een zaak te openen?

"Ik denk juist dat dit een goede tijd is om een zaak te openen. Er is zoveel gedoe en stress in de wereld dat het in deze tijd fijn is om er even uit te gaan en jezelf onder te dompelen in ontspanning. We hebben genoeg mensen om open te gaan, maar mensen die een baan zoeken zijn altijd welkom. En over de hoge kosten: het is zoals het is, daar kun je niet zo heel veel tegen doen. Daar moeten we gewoon verstandig mee omgaan."

Artikel delen