promotioneel
Ontwerpster Manon de Groot (39) verzorgde de interieurs van succesvolle restaurants als Showw in Amsterdam en het Utrechtse Heimat, dat vorig jaar werd bekroond met een Entree Award voor ‘Best New Fine Dining Concept'. “Een passend interieur maakt de gastbeleving compleet.”
Foto's: Tony Pérez, Buro Food, Ewoud Rooks, Bastiaan van Schip, Inge Schuttenbeld, Alieke Eising en Bianca van Houten
Hoofdfoto: Showw in Amsterdam en Manon de Groot
“Ik probeer altijd de visie en identiteit van een ondernemer te vertalen naar een interieur - of het nu gaat om een hotel, restaurant of retail-pand. Veel ontwerpers hebben een eigen stijl, maar ik probeer die juist achterwege te laten door goed naar de wensen van een ondernemer te luisteren.”
“Het kan een avond maken of breken. Als je in een interieur zit waar je je niet prettig voelt, dan kan dat iets afdoen aan je beleving - hoe goed de keuken en bediening ook hun best doen. De verlichting, de routing, de tafels en stoelen; alles moet kloppen. Een passend interieur maakt de gastbeleving compleet. En dat zit ‘m niet in dure spullen, maar in een gevoel.”
*Tekst gaat verder na de foto.
“We beginnen met een gesprek. Wat wil je ongeveer? Welke materialen spreken je aan? Als het een bestaand restaurant is, dan ga ik van tevoren even kijken. Hoe ziet het er nu uit? Waar lopen jullie tegenaan? Ook bespreken we de menukaart en doelgroep. Het is belangrijk dat je een klik hebt met elkaar. Veel horecazaken weten wat ze willen, alleen ze kunnen dat niet vertalen naar een interieur. Ik merk dat 3D-visuals en plattegronden altijd helpen om iets te visualiseren. Ik doe zowel het ontwerp als de styling. Ondernemers willen vaak gas geven, net als ik, maar we hebben wel te maken met levertijden.”
*Tekst gaat verder na de foto's van Elea in Den Haag (links) en Zeste in Groningen (rechts).
“Restaurant Showw in Amsterdam bijvoorbeeld. De eigenaren Lendl Mijnhijmer en Dorus Floris hadden al ervaring in het hogere segment, maar wilden voor zichzelf beginnen. ‘We willen gewoon show’, zeiden ze tegen mij. ‘Maar wel een plek waar iedereen zich welkom voelt, inclusief gezelligheid en tijdloosheid.’ Het was heel tof om dat uit te voeren. Restaurant Heimat in Utrecht van Niels van Zijl en Arline Bronkhorst was iets totaal anders. Veel jonger, met Scandinavische elementen. Natuurlijk kost zoiets geld, maar ik ben blij dat beiden mijn hulp hebben gevraagd. Als je geen plan hebt en je doet zomaar wat, dan is dat hartstikke zonde. Overigens doe ik niet alleen fine dining-restaurants, maar ook meer conceptmatige zaken.”
“Ik merk dat veel horecaondernemers behoefte hebben aan een eigen identiteit. Ik vind het leuk om daarin mee te denken. Ik ga nooit iets maken wat ik al gemaakt heb. Dat zou ook niet eerlijk zijn naar de horecaondernemer. Elk pand, elke ondernemer is weer uniek.”
*Tekst gaat verder in het groene kader na de foto's van Noor in Groningen (links) en Pachamama in Groningen (rechts).
Benieuwd naar wat Manon de Groot voor jouw horecazaak kan betekenen? Klik dan op de button hieronder.