Cocktailbar BlueBlood: 'Innovatieve cocktails met Peruviaans-Japanse Nikkei-gerechten'

BlueBlood_StudioRehab_Design

Cocktailbar BlueBlood: 'Innovatieve cocktails met Peruviaans-Japanse Nikkei-gerechten'

Het vernieuwende BlueBlood in Den Haag opende op 7 april dit jaar officieel haar deuren en zorgt sindsdien voor een ware buzz in de Hofstad. De indrukwekkende cocktailbar en de bijzondere cocktailkaart, staan beide voor ‘verkennen, verbinden en ontdekken’, volgens general manager én internationaal prijswinnend bartender Lewis McKenzie.

 

Tekst: Ingmar Voerman
Foto’s: Iamaleksander, Pascale van Reijn, Tom Doms

De cocktailbar is het kloppende hart van BlueBlood, zegt general manager Lewis McKenzie. “Het is een imposante bar die de sfeer naar zich toe trekt. ’s Avonds, zonder het vele daglicht, transformeert deze ruimte in een eclectisch geheel.” We mikken qua bezoekers op de hip & happening van Den Haag, aldus McKenzie. Bar manager Jonathan Dyrborg vult aan: “Het ideaal is dat mensen hierbinnen komen voor lunch, blijven hangen met cocktails, aan de oesters gaan, dan weer aan het diner en vervolgens weer aan de cocktails.”
 

Alles draait om (next level) cocktails

Want bij BlueBlood draait alles om cocktails. McKenzie en Dyrborg werkten in de periode voorafgaand aan de opening op 7 april intensief samen aan de cocktailkaart. Dyrborg: “We hebben anderhalve maand bovenop elkaars lip gezeten in ons kleine lab, om in moordend tempo de fundamenten van de cocktailkaart te ontwikkelen.” McKenzie: “Vervolgens hebben we het gehele team betrokken bij de creatie van onze cocktailkaart, we zijn samen gaan verkennen en ontdekken. Zo hebben we bij de classics echt gekeken hoe we deze naar een next level kunnen krijgen. We stonden in een kamer vol flipovers en ieder teamlid heeft zijn visie op de cocktails kunnen uiten. Zo kwamen we op de gekste ideeën. We zijn alle cocktails blind gaan proeven en de populairste zijn we door gaan ontwikkelen.”
'De cocktailclassics wilden we echt naar een next level krijgen'

Creatief met alcoholpercentages

Wat als eerste opvalt aan de cocktailkaart is dat de zes eerste signature cocktails beschreven staan als Day Dreams (zie kader). Deze staan op de kaart met hun eigen design, een ondertitel en zijn bovenal te bestellen als full on, low en no, oftewel met de normale hoeveelheid alcohol, laag alcoholisch en zelfs alcoholvrij. Dyrborg: “Als je verder bladert kom je bij ‘classic solutions to modern problems’, dat zijn BlueBlood’s nieuwe interpretaties op klassieke cocktails. Gone in 60 seconds zijn stevigere, sterke cocktails – maar dan geserveerd als kleine cocktails van 70 ml, zodat je er meerdere kan proberen zonder enorme hoeveelheden alcohol binnen te krijgen.”
 
De cocktailkaart getuigt van een groot besef van de alcoholinname per cocktail, legt McKenzie uit. Onderaan de kaart is er de keuze voor ‘challenge the bartender’, een veel gezien onderdeel op cocktailkaarten – waarvoor dus eigenlijk geen kaart nodig is. Leg je lot in de handen van de bartender, met of zonder alcohol.
 
*Links cocktail 4 Plumsake en rechts de Beetnik
cocktail 4 plumsake cocktail beetnik

Day Dreams

De zes cocktails van de sectie Day Dreams hebben elk drie uitvoeringen. De Beetnik (‘hipster’s paradise-cocktail’) is in zijn full-on versie bijvoorbeeld met tequila, mezcal, PX-sherry, kersenlikeur en rode bieten-cordial. De laagalcoholische versie vervangt de agavespirits tequila en mezcal voor rokerige Lapsang-thee en agavesiroop, en behoudt de PX-sherry en kersenlikeur. De alcoholvrije variant werkt met kersensap, agavesiroop, lapsang-thee en rode bieten-cordial. Andere Day Dreams dragen ook bijzondere namen, zoals de Coastisclear (‘curry up’), Lil’ Kimchi (‘savoury & sassy as f#ck’), 4 Plumsake en Barbie (lavish & eccentric’).

Internationaal team

“Het team van BlueBlood is heel internationaal”, zegt McKenzie. “Met bartenders van Portugal tot Guatemala en van Japan tot Nederland. Iedere bartender draait ook shifts in ons lab. Zo weet iedereen hoe alles precies gemaakt wordt. We prebatchen de cocktails, in elk geval het drankdeel. En we maken alle cordials en siropen zelf. Onze interpretaties van populaire cocktails als de daiquiri, negroni, pornstar martini en espresso martini bereiden we voor zodat deze nog enkel uitgeschonken hoeven te worden in glazen uit de vriezer op -12, al dan niet gevuld met een ijsblok.”
BlueBlood interieur
Het restaurantgedeelte
Dyrborg: “De meest bestelde cocktails zijn Coastisclear, Barbie, onze interpretatie van een Old Fashioned (met butter-fat washed-corn whiskey, demerara-siroop infused met sinaasappelschil en walnootbitters) en natuurlijk de pornstar martini. Deze cocktail is bij ons een versie met Porter’s Old Tom-gin en Pornstar Cordial met passievrucht en vanille, in zijn geheel fat washed met room, geladen met koolzuur en afgetopt met prosecco.”
Lewis

COASTISCLEAR

General manager Lewis McKenzie: “Ik vind de Coastisclear (zie foto) de lekkerste en interessantste cocktail van de kaart. Vanuit de culinaire insteek van de spice trails en currykruiden is Jonathan Dyrborg de cocktail gaan ontwikkelen. Hij is op basis van de Oostersgekruide gin Opihr, het is een transparante curry-gin cocktail, met Opihr-gin en een cordial van limoen en geroosterde masala kruiden, geklaard met kokosroom en volle melk. Een ware smaakexplosie.”

Foodpairing: innovatieve cocktails met Peruviaans-Japanse gerechten 

De innovatieve cocktails passen goed bij de moderne Peruviaans-Japanse Nikkei-gerechten die in de Haagse cocktailbar worden geserveerd. “Voor het aperitief en de snacks die daarbij horen stellen we de bruisende aperitiefcocktails Barbie en Mel Gibson voor”, zegt Dyrborg. “De starters kunnen we eigenlijk opdelen in sushi en ceviche. Bij sushi combineren we de 4PLUMSAKE cocktail, met bruisende Japanse sake, Japanse pruimenwijn, bourbon en smaken van citrusfruit, honing en vanille. Bij de ceviche kiezen we vaak de Lil’ Kimchi, een cocktail met Japanse gin, vermout, kimchi, tomaat en gember vol pittig-hartige smaken die de delicate ceviche, met zijn mooie zuren en lichte pittigheid, mooi omlijsten.” Bij hoofdgerechten met een steak of bloemkool wordt de kruidige Coastisclear-cocktail geadviseerd, licht Dyrborg toe. “Als gasten voor kreeft kiezen, pairen we die met de volle en frisse smaken van 4 Plumsake. Een zoete en rokerige cocktail als de Beetnik combineert dan weer verrassend met de desserts.”
food mvv Tom Doms (2) food mvv Tom Doms (4)
Artikel delen