bloot voor brood kalender
Branchenieuws

Chefs gaan uit de kleren voor kalender 2021

Nu het langzaam duidelijk wordt dat de horeca zijn deuren ook in de normaal zo drukke decembermaand gesloten moet houden, zetten twaalf Nederlandse chefs en horecaondernemers zich op een wel heel speciale manier in voor de sector. Zij gaan uit de kleren voor de ‘Bloot voor Brood’-kalender 2021.

hart onder de riem horeca kalenderHart onder de riem voor de horeca

Door minstens 4000 exemplaren van de edgy kalender te verkopen hopen ze de horeca een hart onder de riem te kunnen steken. Deelnemende chefs zijn onder andere: Freek van Noortwijk, van de Amsterdamse restaurants BREDA en GUTS, Erik van Loo, sterrenchef van restaurant Parkheuvel in Rotterdam, Estée Strooker, van het Arnhemse ’t Amusement en Michiel van der Eerde van BAUT.

Foodl, de nieuwe online marktplaats voor horecaondernemers, is initiatiefnemer van de kalender.

Thuisdiners en bierpakketten niet genoeg

Horecaondernemers hebben het zwaar te verduren met de tweede coronagolf. Zeker in de normaal zo drukke decembermaand is het pompen of verzuipen: met afhaalmaaltijden, thuisdiners en geïmproviseerde koffiestalletjes wordt geprobeerd het hoofd boven water te houden.

Zusjes de Heij, oprichters van het Amsterdamse biermerk Gebrouwen door Vrouwen, weten er alles van. Zij hebben naast het biermerk een taproom, genaamd Gebrouwen door Vrouwen BAR, die al sinds maart dit jaar is omgetoverd tot take-away en winkel.

Do de Heij: “We verkopen onze bieren, cadeautjes en bijvoorbeeld chocolade. Zo blijven wij en onze werknemers aan het werk en blijven we onze vaste gasten bedienen. Maar het is niet hetzelfde als een gezellige baravond op vrijdag.” De meeste omzet lopen de dames mis door de bierleveringen die stil zijn komen te liggen.

“De kalender is een sympathiek initiatief, we hopen dat ‘ie een hit wordt!”, aldus de Heij. Samen met hun collega’s Ghislaine en Joske, Arlene staan de zussen garant voor de maand maart.

fotoshoot kalender bloot voor broodChefs gaan uit de kleren

Freek van Noortwijk is chef van de Amsterdamse restaurants BREDA en GUTS. Hij ging uit de kleren voor de maand mei: “We doen bij al onze zaken ontzettend ons best om creatief te zijn, maar zeker door deze tweede golf is het heel lastig om ons hoofd boven water te houden. Ik ga dan natuurlijk met liefde uit de kleren om onze sector te steunen.”

Andere deelnemende chefs en horecaondernemers zijn Erik van Loo van Parkheuvel Rotterdam en Estée Strooker van ’t Amusement in Arnhem. Van Loo beslaat samen met collega sterrenchefs Fred Mustert van Restaurant Fred, Mario Ridder van Joelia en Jos Grootscholten van Restaurant Perceel de maand augustus. Strooker, bekend van 24Kitchen is te vinden in juni: “Creativiteit met lokale producten en ingrediënten uit de natuur is hoofdzaak is mijn keuken.

Deze creativiteit is op dit moment belangrijker dan ooit en daar sluit dit initiatief goed bij aan. De kalender brengt op een vrolijke en verleidelijke manier steun aan de horeca en daar draag ik graag mijn steentje aan bij.”

Michiel van der Eerde over de kalender

Entree sprak Michiel van der Eerde van Bar BAUT over de kalender. "Het initiatief van de "Bloot voor Brood’ kalender goed past bij BAUT, het is niet doorsnee en sluit aan bij ons concept." Voor Michiel is deze ludieke actie niet volledig onwennig, hij staat ook redelijk ontbloot in zijn eigen kookboek.

Michiel werd benaderd om mee te doen en hoefde daar niet lang over na te denken. "We hebben meteen ja gezegd, we vinden het een mooie achterliggende gedachte om de horeca een steuntje in de rug te geven".

Een deel van de opbrengst van de kalender gaat naar de 12 deelnemende restaurants en naar de eerste 150 restaurateurs die zich aanmelden bij het initiatief. "Wij kijken positief naar de toekomst, we proberen de situatie zoveel mogelijk uit te leggen en te bespreken met onze mensen en we blijven motiveren. Ik ben positief dat we begin januari weer open kunnen."

"De kalender en de publiciteit zal ook invloed hebben op de naamsbekendheid van BAUT. Naast de ontblootte foto staat er ook een introductie over wie wij zijn en een recept van BAUT op de kalender."

Voorverkoop kalender gestart

De recent in het leven geroepen online marktplaats voor horecaondernemers Foodl is initiatiefnemer van de ‘Bloot voor Brood’-kalender. 100% van de opbrengsten exclusief de druk- en verzendkostendirect gaat rechtstreeks naar de horeca. Althans, in één grote pot die aan het eind van de campagne wordt verdeeld over 150 verschillende zaken die zich kunnen aanmelden via de website.

Zo hoopt Foodl, samen met de twaalf horeca-helden die model hebben gestaan, met bloot brood op de plank te krijgen in deze voor de horeca zware tijd. De kalenders gaan vanaf vandaag in de voorverkoop en worden vanaf 14 december geleverd.

Op de hoogte blijven van nieuws in de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief.