advertorial
Gastvrij Rotterdam 2025, van 22 september tot en met 24 september, wordt opnieuw een hotspot voor horecaprofessionals die willen proeven, ontdekken en netwerken. Verspreid over 5 beurshallen vind je ruim 500 exposanten en 6 themapaviljoens die ingaan op trends en ontwikkelingen in de markt. Daar staan onder andere bier, wijn, cocktails en duurzaamheid centraal. Met proeverijen, masterclasses, wedstrijden en live sessies zorgt Gastvrij Rotterdam voor een goedgevuld programma. Registreer je hieronder!
Openingsfoto: Wijntheater
The Beer Xperience is ook in 2025 op Gastvrij Rotterdam te vinden. Onafhankelijke Nederlandse brouwerijen krijgen hier laagdrempelig de kans om zich te presenteren aan de kwalitatieve bezoekers van Gastvrij Rotterdam. De bieren van de beste Nederlandse craft brouwerijen staan hier centraal! De brouwers staan klaar om de bezoekers hun nieuwste en bekendste brouwsels te laten proeven.
The Beer Xperience heeft een eigen programma met interessante lezingen, masterclasses en proeverijen. Denk bijvoorbeeld aan sessies over het biertje met het laagste alcoholpercentage of over speciaalbieren van Nederlandse bodem. Eén ding is zeker: in alle sessies staat bier centraal. Kom proeven, ontdekken én netwerken in The Beer Xperience!
In de sfeervolle omgeving van het Wine & Fine Food Paviljoen ontdek je bijzondere wijnen en delicatessen. Bezoekers kunnen proeven, vergelijken en op zoek gaan naar de perfecte wijn-spijscombinaties, terwijl ze zich laten informeren over de laatste trends in wijn en fine food. Op de beursvloer presenteren gerenommeerde wijnhuizen hun assortiment en vind je een breed aanbod aan delicatessen en hoogwaardige producten.
In het paviljoen zijn ook verschillende activiteiten en programmaonderdelen te vinden. In samenwerking met Barbara Verbeek en Barend Havenaar worden in Het Wijntheater proeverijen, masterclasses en wedstrijden georganiseerd, zoals het NK en BK Oestersteken, het NK Sabreren en de finale van Wijnvrouw van het Jaar.
Daarnaast biedt het Proefschrift Theater, in samenwerking met The Wine & Fine Food Association, een inhoudelijk programma met o.a. de finale van Fromager van het Jaar, het Proefschrift Wijnconcours en de bekendmaking van de Wijnen van het Jaar.
*Tekst gaat verder onder de foto.
Cocktails zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse horeca. De groeiende populariteit en professionalisering van de cocktailcultuur was voor Gastvrij Rotterdam reden om in 2024 een eigen themapaviljoen te introduceren: de Cocktail Promenade.
In dit paviljoen maken bezoekers kennis met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van cocktails, barinrichting en bartendertrainingen. Van alcoholvrije varianten tot duurzame ingrediënten en slimme werkmethodes, hier komt het allemaal samen.
De Cocktail Promenade biedt zowel inhoudelijke verdieping als praktische inzichten. Bezoekers leren knelpunten in de barorganisatie herkennen, krijgen tools om een effectief cocktailmenu samen te stellen en worden geïnspireerd via video- en audiopresentaties over trends, technieken en gastbeleving.
In het Plant-Based Pavilion staan pure, onbewerkte en 100% plantaardige producten centraal. Voorheen bekend als het Vegan Taste Lab, heeft dit paviljoen in 2024 een nieuwe naam gekregen, passend bij de bredere focus. Niet alleen vegan, maar volledig plantaardig en duurzaam, zoals de moderne horeca het steeds vaker op de kaart zet.
Plantaardige producten winnen snel aan populariteit in de foodservice en mogen dan ook niet ontbreken op de beursvloer. In dit paviljoen vind je het meest complete overzicht van plantaardige leveranciers en verantwoorde producten. Exposanten laten met concrete toepassingen zien wat er vandaag de dag allemaal mogelijk is. Denk aan plantaardige kazen, sauzen, snacks, of zelfs vegan zalm en vegan spek.
Aansluitend vind je het duurzaamheidspaviljoen “Dit Smaakt naar Meer!”, waar je lezingen en workshops kunt bijwonen die verdieping bieden op het gebied van duurzaamheid en plantaardige innovaties.
*Tekst gaat verder onder de foto's van de Cocktail Promenade (links) en Plant-Based Pavilion (rechts).
Het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen is het centrale duurzaamheidspaviljoen. Hier presenteren zo’n 50 leveranciers hun circulaire, streekgebonden, biologische, fairtrade en anderszins verantwoord geproduceerde producten. Een inspirerende plek waar duurzaamheid, smaak en innovatie samenkomen.
Naast de stands van duurzame leveranciers biedt het paviljoen een gevarieerd en actueel programma met live cooking, proeverijen, lezingen en prijsuitreikingen, waaronder de Gaia Green Award. Alle beursdagen zijn er culinaire sessies in de centrale keuken, verzorgd door sprekers, chefs en experts die laten zien hoe duurzaam werken in de horeca praktisch en aantrekkelijk kan zijn.
Bezoekers én standhouders waarderen het paviljoen al jaren met een 8 en het is daarmee uitgegroeid tot een vast en gewaardeerd onderdeel van de beurs.
Het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen is een samenwerking tussen Gastvrij Rotterdam en Green Leisure Group Coöperatie U.A., en wordt mede mogelijk gemaakt door Green Leisure. Een must-visit voor iedereen die duurzaamheid wil integreren in zijn horecaconcept.
*Tekst gaat verder onder de foto.
Het Start-Up Spots Paviljoen op Gastvrij Rotterdam is dé plek voor vernieuwers in de horeca. In samenwerking met Foodservice HOMiES biedt het paviljoen een krachtig podium aan startende en doorstartende leveranciers die hun producten of diensten willen presenteren aan een professioneel horecapubliek.
Dit paviljoen is speciaal ingericht voor ondernemers die zich in de beginfase bevinden, of net een volgende stap zetten met hun concept. Hier krijgen zij de kans om zich te profileren tussen gevestigde merken, in direct contact met duizenden bezoekers uit de horecasector.
Onder leiding van Foodservice HOMiES wordt een aanvullend programma aangeboden met interactieve sessies, netwerkmomenten en pitchrondes. Start-ups krijgen de mogelijkheid om hun ideeën te presenteren aan experts van grote nationale horecaketenformules en waardevolle feedback te ontvangen. Het paviljoen stimuleert ontmoeting, samenwerking en kennisdeling, belangrijke ingrediënten voor succes in een concurrerende markt.