Koreaanse keuken is booming: van fried chicken tot kimchi
Het ene Koreaanse restaurant na het andere opent. Waar sushi, ramen en poke jarenlang de Aziatische eetcultuur domineerden, schuift nu Korea overtuigend aan tafel. Van bibimbap en BBQ tot crispy fried chicken: de Koreaanse keuken is populair. “Gasten zoeken naar nieuwe smaken en beleving.”
Tekst: Kristi Houtkamp
Hoofdfoto: Gerechten van Nomi in Amsterdam
Foto's: o.a. Nomi en Soju Bar
Uitgesproken smaken
Marielle Bordewijk, food trendwatcher en innovator (partner van food innovatebureau By Design), vindt dat niet verwonderlijk. “Wereldwijd stijgt het aantal Koreaanse restaurants flink: van circa 9.500 in 2011 tot ongeveer 40.000 in 2020 en in de afgelopen jaren zal dat aantal verder zijn toegenomen.
Nadat we de Japanse, Thaise en Indiase keuken beter hebben leren kennen, reikt onze nieuwsgierigheid naar smaken steeds verder, en de Koreaanse keuken biedt écht iets anders. Denk aan uitgesproken smaken: rokerig, pittig, gefermenteerd, zoet, zuur én umami-rijk. Dat geeft een explosie in je mond en het verschilt duidelijk van wat we al kenden. Tel daarbij op dat Koreanen vaak ondernemend zijn; dus hun horecazaken reiken steeds vaker over de grens.
Omzet Koreaans food groeit
Ook in de retail zijn Koreaanse foodproducten aan een opmars bezig. Volgens internationaal marktonderzoeksbureau NielsenIQ steeg de omzet van Koreaanse producten in Nederlandse supermarkten naar €21,5 miljoen (in 2025); een toename van 87% ten opzichte van 2024. Waar de categorie eerst vooral bestond uit instant noodles en kimchi, schuift de populariteit nu richting snacks, diepvriesgerechten en gyoza’s.
Het aantal Koreaanse merken in het schap verdubbelde in twee jaar tijd zelfs van 12 naar 22. Dat mensen thuis massaal kennismaken met Koreaanse smaken, zorgt ervoor dat zij die smaken ook in de horeca zoeken en herkennen.
Populair: dubbel gefrituurde kip
Elementen uit de Koreaanse keuken die opvallend populair zijn: Korean fried chicken en Korean BBQ. Restaurants als Sonmat in Utrecht, Gangnam Chicken met locaties in onder meer Den Haag en Amsterdam, en het nieuwe Gyojasang Korean BBQ in Rotterdam (ook vestigingen in Amsterdam, Brussel, Antwerpen en Barcelona) trekken hiermee een (jong) publiek dat zoekt naar uitgesproken smaken én beleving.
Yoonjung Sunwoo van Sonmat noemt haar kip soulfood: knapperig en sappig. Haar zaak zit, net als de meeste andere Koreaanse restaurants, alle avonden vol. De hardlopers zijn yang-nyeom-kip met zoet-pittige saus en chimaek: kip met bier (bron: Indebuurt Utrecht). In Korea is dit een vrijdagavondritueel. In Nederland wordt het steeds vaker comfortfood voor het weekend. De smaak maakt het toegankelijk en herkenbaar: knoflook, gember, sojasaus en een vleugje suiker.
Supersnack
Bordewijk: “De superieure crispiness van Korean fried chicken maakt het tot een hit. Mensen zijn dol op krokant en goede Korean chicken is tweemaal gefrituurd. Tel daar de lekkere sticky en spicy sausjes bij op en je hebt een supersnack die je op vele momenten van de dag wilt eten.”
Dat het horecaconcept Korean BBQ het heel goed doet, komt volgens haar door het gezellige karakter ervan. “Met z’n allen rond zo’n BBQ’tje op tafel en dan allemaal je eigen hapje maken. Dat is in lijn met de bredere trend van ‘social dining’.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Millennials en Gen Z
Hoewel de Koreaanse keuken relatief nieuw is voor Nederlanders, groeit de populariteit ervan snel: vier op de tien Nederlanders hebben al eens Koreaans gegeten en 10% eet het elke maand. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat het vooralsnog millennials, hoger opgeleiden en stedelingen zijn die K-food waarderen, en Gen Z haakt ook al aan.”
Visueel aantrekkelijk
Wat de Koreaanse keuken kenmerkt zijn de rijke smaken, een kleurrijke presentatie, de veelheid aan bijgerechten, kleine porties en gezonde ingrediënten. De basis hiervoor is jang: de Koreaanse term voor gefermenteerde producten, zoals het pittige koolgerecht kimchi en gochujang, een gefermenteerde chilipasta.
Naast gefrituurde kip en Korean BBQ zijn ook bibimbap (een mix van rijst, groenten, vlees en gefermenteerde rodepeperpast), bulgogi (gegrild dun gesneden rundvlees, gemarineerd in een zoete, hartige saus) en samgyeopsal (buikspek) in diverse variaties populair. Niet zo gek, want juist deze gerechten sluiten goed aan bij het veranderende eetgedrag van mensen en de global wellness-trend. Ze zijn bovendien visueel aantrekkelijk, wat zorgt voor een eetervaring die gasten graag delen op de socials.
Meer dan een hype
McDonald’s introduceerde de McCrispy Korean en Unilever stapte in het noodlemerk Namdong. Als dit soort bedrijven zich gaan roeren zijn we de trend al voorbij (bron: Motivaction). “Het is geen hype meer”, meent ook Bordewijk. “Net als de Indiase en Thaise keuken zullen Koreaanse restaurants een blijvende plaats in de horeca veroveren. De keuken is er boeiend genoeg voor.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen