Jonnie en Thérèse Boer smaakmakers nummer 1

Jonnie en Thérèse Boer smaakmakers nummer 1

Onlangs is de Food Top 100 gepresenteerd. Tijdens die presentatie zijn Jonnie en Thérèse Boer van De Librije geëerd met de eerste plaats in de jaarlijkse FavorFlav Food Top 100.

De Food Top 100 is de lijst met de honderd smaakmakers die dit jaar het meeste verschil maakten in de culinaire wereld. De lijst is samengesteld door de redactie online-foodmagazine FavorFlav.com. Behalve de redactie hebben ook lezers, food-experts en chefs kandidaten aangedragen. De verkiezing wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd.

Impactvolle bijdrage
“Het aanbod van goed en lekker van eten en drinken is in Nederland de laatste jaren explosief gestegen”, aldus Marcus Polman, founding editor van FavorFlav.com. “Van nieuwe (sterren)restaurants tot het lekkerste exotische streetfood. In de supermarkt kies je tegenwoordig uit dertien soorten pasta en zeven soorten pindakaas. Ook de aandacht voor eten in de media, van televisie tot online, is enorm gegroeid. Met de Food Top 100 brengen wij een ode aan al die professionals die het afgelopen jaar – ieder op hun eigen manier – een impactvolle bijdrage hebben geleverd aan de bloeiende eetcultuur in Nederland.” De lijst bestaat uit een bonte mix van bekende chefs, aanstormende talenten, productbedenkers, horecatijgers, foodproducenten, instagramhelden, culinair journalisten en televisiemakers (voor de complete Food Top 100 lijst, zie hier).

Op de culinaire wereldkaart
Over de motivering achter de nummer één van dit jaar: “De Librije bestaat dit jaar precies 25 jaar. Er is geen restaurant in Nederland dat al zo lang – maar liefst veertien jaar – drie Michelinsterren heeft. Jonnie en Thérèse hebben Zwolle op de culinaire wereldkaart gezet en nog steeds weten ze ons keer op keer te verrassen. Niet alleen door de creaties van Jonnie, maar ook door de uitbreiding van het merk De Librije. Van de wijnen van Thérèse en Astrid tot het beachrestaurant op Bonaire,” aldus Polman.

André van Duin op twee
Op nummer twee staat André van Duin. “Binnen no-time verruilde André zijn meneer Wijdbeens-imago voor niemand minder dan zichzelf en ontpopte hij zich als veelgevraagd presentator van foodprogramma’s. Als presentator van Heel Holland Bakt heeft hij ons weer collectief aan het bakken gekregen. Met het team van De Nieuwe Lekkerbek – de zoektocht naar de nieuwe smaaksensatie van Nederland – verrijkte hij Nederland deze zomer met bijzondere nieuwe producten zoals de winnende lasagneschijf, die ongetwijfeld een vaste plek in supermarkt en snackbar gaat veroveren.”

Slaafvrije chocolade ook in de prijzen
De derde plek is voor Tony’s Chocolonely. “Deze vrolijke repen zie je overal. Geen ander merk dat – ruim tien jaar na oprichting – innovatieve marketing en idealisme zó goed weet te combineren. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland worden inmiddels jaarlijks miljoenen ‘slaafvrije’ repen verkocht. En ze zijn nog gruwelijk lekker ook,” aldus Polman.

Artikel delen