Met minisnacks haal je het maximum uit jouw horecazaak. De kleine snacks vallen in de smaak in restaurants, op terrassen en in cafetaria's. Ze zijn knapperig, snel klaar en daarom het ideale recept voor een impulsbestelling. Met de onderstaande zeven tips verhoog je gevoelig de besteding per tafel.
Upselling is een verkooptechniek waarbij je gasten overhaalt om net iets meer uit te geven dan ze in gedachten hadden. Een voorbeeld: een groep vrienden komt op het terras van je zaak zitten voor een paar drankjes, meer niet. Ze ruiken echter de warme hapjes van de tafel naast hen en met het water in de mond besluiten ze ook een portie te bestellen.
Het resultaat: de besteding per tafel gaat gevoelig de hoogte in. Van pakweg 20 euro naar 30 euro. Of zelfs naar 35 euro, want ja, bij zo’n hapje drink je misschien liever een speciaalbiertje of een lekkere mocktail. Zo eenvoudig werkt upselling of cross-selling in de horeca.
Het is uiteraard niet de bedoeling om je gasten met een lege bankrekening of met een slecht gevoel naar huis te laten gaan. Het moet een win-win situatie blijven. Je gasten krijgen een betere ervaring, en jij houdt er als ondernemer net iets meer aan over. Dat is de basisgedachte. Onze minisnacks, die kunnen jou daarbij helpen.
Zin om upselling of cross-selling uit te proberen in je cafetaria of horecazaak? Lees de tips en ga aan de slag:
1. Stel een sterke selectie minisnacks samen
2. Maak je minisnacks zichtbaar
3. Werk slimme combinaties met dranken uit
4. Maak van je personeel minisnacks ambassadeurs
5. Doe zelf de suggestie
6. Laat je gasten proeven
7. Gebruik je sociale media om reclame te maken
Een ultieme truc die altijd werkt, is er niet. Gelukkig maar, want anders deden al je concurrenten dat waarschijnlijk ook. Iedere horecazaak is anders, met een eigen cliënteel. Jij kent je gasten het beste, dus vertrouw op je ervaring en intuïtie en stel een winnend menu met minisnacks, lekkere lunch- en borrelsnacks, gerechten en drankjes samen.
Tip: Niet enkel met minisnacks kan je scoren. Ook loaded snacks, of ‘over the top’ burgers en gerechten zijn ideaal om succesvol aan upselling te doen.