Chef-kok Chris de Jong is al bijna vijf jaar de spil in het team van restaurant Aan de Dijck in Bergambacht. En met succes. Eind dit jaar hoopt het etablissement uit te breiden. “Eten mag niet saai zijn bij ons.”
Wat Chris de Jong (47) belangrijk vindt bij zijn werk als chef-kok van restaurant Aan de Dijck in Bergambacht? Behalve het teamwork, de samenwerking om elke dag het maximale te geven voor de gast, heeft de ervaren horecaman tevens een persoonlijke missie op de plek waar hij nu bijna vijf jaar in de keuken staat. “Als ik ergens werk, dan wil ik ook mijn stempel kunnen drukken”, vertelt De Jong. “Ik vind het belangrijk dat ik de vrije hand heb qua koken.”
Bij restaurant-bar Aan de Dijck in Bergambacht, in 2018 geopend door het stel Lisanne van Erk en Max Kouwenhoven, kan dat. Op de dinerkaart staan weliswaar klassiekers als de zalmfilet, hamburger, varkenshaas en scholfilet, maar alle gerechten kennen een fraaie twist. “We willen herkenbaar koken”, benadrukt De Jong. “Maar daarnaast vind ik het wel leuk om creatief bezig te zijn. Dat zit ‘m in de opmaak van gerechten, bepaalde smaakjes of texturen. Eten mag niet saai zijn bij ons.”
De Jong kan zijn decennialange ervaring, die hij opdeed in zowel het lage als het hoge segment van de horeca, goed kwijt in Aan de Dijck, dat open is van woensdag tot en met zondag. Een voorbeeld? De Jong noemt de Ossenhaas Picanha. “Tournedos kun je natuurlijk overal eten, maar wij serveren het met mooi, kruidig stoofvlees en een crème van knolgroente. Alle sauzen en jus maken we zelf.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Die creativiteit laat De Jong ook los op zijn desserts. Juist in tijden waarin ervaren horecapersoneel moeilijk te vinden is, is er behoefte aan goede kwalitatieve convenience producten zonder in te boeten op kwaliteit en die ook nog eens eenvoudig klaar te maken zijn. Hiervoor werkt De Jong nu bijna twee jaar samen met de Duitse zuivelproducent Milram, een relatief nieuwe speler in de Nederlandse foodservice.
“Hun prijs/kwaliteit is gewoon prima”, vindt De Jong. “Hun producten zijn snel, bieden gemak en zijn gewoon lekker.” En, niet onbelangrijk voor De Jong: hij kan er zijn eigen accent in leggen. “Neem bijvoorbeeld de panna cotta of de crème brûlée die we hebben van Milram. Je kunt ervoor kiezen om het alleen even op te warmen, maar aan de desserts van Milram kun je ook je eigen twist geven. Dat doe ik graag.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Milram Food-Service is het hoofdmerk van de DMK Group, één van Europa’s grootste zuivelcoöperaties met zo’n 4500 Duitse en Nederlandse boeren. Milram is dé partner in zuivelproducten voor de professionele keuken. Van (lactosevrije) kook- en slagroom tot kwark en yoghurt: altijd smaakvol en eenvoudig in gebruik. Proef het zelf op Gastvrij Rotterdam, dé horecavakbeurs van 22 t/m 24 september in Ahoy. Tot ziens bij stand 2.109, hal twee.
Met behulp van Milram serveer je in een handomdraai populaire klassiekers als dessert. Ze zijn lactosevrij, authentiek in geur en smaak, zijdezacht van structuur en eenvoudig en snel te bereiden, waarbij de producten ook nog eens lang houdbaar zijn. “Altijd goed, altijd lekker”, is niet voor niets de slogan van de Duitse zuivelproducent, die onder andere producten als kookroom, (fruit)yoghurt, kwark en slagroom in zijn assortiment heeft.
Ook gasten likken hun vingers af bij de feestelijke desserts van De Jong en zijn team. Aan de Dijck, gelegen aan rivier de Lek inclusief terras, hoopt eind dit jaar de keuken en capaciteit zelfs uit te breiden. Hoewel de locatie per week vele honderden gasten herbergt, moeten er wekelijks ook veel potentiële klanten worden teleurgesteld. “Een luxeprobleem”, noemt De Jong de aanstaande verbouwing. “Maar we hebben het vooral leuk met elkaar. Ons team is echt een machine aan het worden.”
