Zo speel je in op vroege gasten: 'Vanaf 17.30 uur is het topdrukte'
In wereldsteden als New York en Tokio, waar veel mensen in het centrum werken, maar buiten de stad wonen, is het al een gewoonte: direct na kantooruren neerstrijken in een bar of restaurant om de werkdag af te sluiten. Waar ze goed en lekker eten tegen een betaalbare prijs. Een tendens die ook hier steeds zichtbaarder wordt. “Vroeg pieken biedt kansen.”
Tekst: Kristi Houtkamp en Roy Timmerman
Piek begint vroeger
“Bij ons ligt de piek nu in de vroege avonduren”, zegt Marilyn Heil van Café Schinkelhaven in het Amsterdamse zakencentrum Schinkelkwartier. “Om 17.30 uur loopt het vol en de drukte duurt tot 20.30 uur. We ontvangen dan inderdaad veel kantoorpersoneel, maar ook gasten die bijvoorbeeld thuiswerken en er even uit willen, expats en vriendengroepen die eerder op de avond afspreken. Het eet- en drinkmoment is echt wel een paar uur verschoven.”
Die verschuiving in de piek én de veranderende behoefte van de meer gezondheidsbewuste gast bracht haar ertoe de menukaart aan te passen. “Het traditionele eetmoment - het agv’tje om 18.00 uur - is aan het verdwijnen en ook het driegangenmenu staat al langer onder druk. De gast eet naar behoefte: kleinere porties, een voorgerecht als hoofdgerecht en minder calorierijk. Daarom hebben we nu een all day-kaart en kan de gast ook in de avonduren een licht gerecht bestellen.”
Focus op groepen
De Foodhallen in Rotterdam kent al langer een vroege avondrush. “We worden hier omringd door kantoren, waaronder dat van de gemeente Rotterdam, waar 1.200 mensen werken”, vertelt Chong Chu, ook eigenaar van de Foodhallen in Amsterdam. “We hebben nooit speciale acties hoeven doen om gasten te trekken. Het concept van de Foodhallen spreekt een brede doelgroep aan. Vanaf 17.00 uur komt de stroom op gang en om 17.30 uur is het topdrukte, iedere dag.
Werknemers lopen het kantoor uit en de Foodhallen in. En na afloop gaan ze terug naar huis met de auto die in de parkeergarage van het kantoorpand staat (gratis!), de metro, bus, of trein.” Chu ziet in deze vroege slots vooral groepen. “Tweetjes en viertjes zien we meer op het reguliere eet- en drinkmoment rond 19.00 uur. Bij de vroege avondrush ligt de focus dan ook op grote tafels en snelle service.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Kansen
Volgens Ron Simpson, creatief ondernemer, inspirator en spreker, biedt de combinatie van een snelle service en kwalitatief goed, lekker en heel betaalbaar eten en drinken aanbieden in een ontspannen, sfeervolle setting, kansen. “Ook voor horecaondernemers in de buiten Randstedelijke gebieden. Er is een herwaardering voor het middensegment; gasten willen vaker uit eten en zoeken naar zaken met de juiste balans tussen goed en lekker eten, een fijne sfeer en een redelijke prijs. Speel daarop in. Het kan je op de populaire dagen zomaar een extra slot opleveren en dus extra omzet. En voor wie het echt betaalbaar houdt: vaste gasten.”
Goed eten voor schappelijke prijs
Chef en ondernemer François Geurds, eigenaar van FG Restaurant** en Franky’s Grill (voorheen FG Food Labs*) in Rotterdam, zag dat ook in. Vorig jaar gaf hij zijn Michelinster van FG Food Labs terug om de zaak om te bouwen tot een toegankelijk grillrestaurant, waar gasten voor een schappelijke prijs kunnen eten.
“Franky’s Grill is een soort huiskamer waar we social food serveren. Gewoon lekker, maar goed eten van de barbecue, zoals verse vis (o.a. zeebaars, mosselen), malse ribs, stukken vlees (o.a. ribeye, kip merguez worstjes) en groentes. De friandises, brood en desserts maken we allemaal zelf, met de hand.” Beide restaurants liggen naast elkaar en we kwamen in elkaars vaarwater terecht, verklaart Geurds zijn keuze om Franky’s Grill te openen.
“Het was een grote beslissing, maar je moet met de tijd mee, luisteren naar je gasten en dat heb ik gedaan. Mensen maken bewuster een keuze om ergens te gaan eten, ze hebben een ander uitgavepatroon en daar moet je als ondernemer op inspelen. Er zijn veel congressen in Rotterdam, mensen hebben niet altijd tijd of zin om dan nog zes gangen te eten. Ze willen gewoon ergens aanschuiven en voor een vriendelijke prijs lekker eten. We bereiken nu een breder publiek en er is zelfs sprake van kruisbestuiving. Beide zaken profiteren van de gemaakte keuzes. Eerder was het of/of, nu is het en/en, dus het pakt goed uit.”
*Tekst gaat verder onder de foto's in het groene kader.
extra omzet
Soho en The City zijn wijken in Londen die bekendstaan om hun levendige after work scene. In New York is het Financial District een bekende hotspot en in Tokio ontmoeten werknemers elkaar in de populaire izakaya’s (Japanse pubs, red) voor een hapje en een drankje. “Ondernemers spelen hier op in met allerlei promo tools, van happy hours op drankjes tot acties op maaltijden”, zegt Ron Simpson.
“De vroege avondrush is er inmiddels zo dominant en het volume dusdanig, dat horecaconcepten zijn bijgesteld naar eenvoudig, maar goed en lekker eten en drinken tegen een betaalbare prijs. Het levert de horeca hier extra omzet op; kantoorpersoneel vult de vroege slots en de latere avond is voor de liefhebbers en reizigers die in de buurt verblijven.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen