Brouwer Arjan te Hoonte: 'Prijsverhoging van 5%, terwijl de kostenprijsstijging 20% is'

Brouwer Arjan te Hoonte
Tags: bier

Brouwer Arjan te Hoonte: 'Prijsverhoging van 5%, terwijl de kostenprijsstijging 20% is'

Brouwer Arjan te Hoonte (Brouwerij De Arn/ZHB) brouwt zijn bieren bij de Zoetermeerse brouwerij. Een aantal jaren geleden verkreeg hij de merkrechten van ZHB, de voormalige Zuid-Hollandse bierbrouwerij die ooit floreerde in Den Haag en omgeving, maar die in 1974 werd gesloten. Nu brouwt hij vooral bieren onder ZHB-merk en gebruikt hij De Arn voor opdrachtbieren, bijvoorbeeld een bier voor een slijtersketen. Over het doorberekenen van kostenstijgingen is Te Hoonte duidelijk: “De kostprijsstijging van mijn bieren is rond de 20%, de prijsverhoging die ik heb doorberekend is ca 5%."

Tekst: Gerard Molenaar

Even niet op fust

Als huurbrouwer ziet hij dat andere huurbrouwers ermee stoppen maar hij ziet ook weer nieuwe komen, dus het beeld is gemengd. Voor corona leverde hij zijn bier in fusten aan de horeca maar de coronacrisis met zijn horecasluitingen kostte hem zoveel dat hij op dit moment alleen kleine batches brouwt van maximaal 200 liter, die op fles worden afgevuld.

Ook Te Hoonte ziet duurdere bieren verdwijnen van de bierkaart en uit de winkelschappen. Zelf rekent hij niet alle kostenstijgingen door, 'maar', zo voegt hij eraan toe, "Ik hoef er ook niet van te leven. Ik ben op dit moment tevreden als ik de kosten eruit haal en er nog wat geld overblijft om bijvoorbeeld merchandise artikelen zoals t-shirts te kopen.

'Als ik van mijn brouwerij zou moeten leven had ik nu een groot probleem'

Voor een aantal brouwerijen is het nu heel lastig om te overleven, maar ik zie voor veel brouwerijen ook nieuwe kansen want er zijn genoeg brouwers die nu willen doorpakken en er is meer ruimte om je afzet te vergroten."

Goede basis belangrijk

Het gaat er volgens Te Hoonte om dat je een goed basisassortiment hebt. "Ikzelf brouw bijvoorbeeld niet voor beergeeks, maar voor bierliefhebbers. Dat is een groot verschil, want beergeeks zijn de mensen die een keer een bier proeven en het dan inchecken op Untappd om vervolgens weer een ander bier te gaan proeven. Ik wil graag herhaalorders doordat mijn bieren steeds opnieuw worden gedronken. Incidenteel kun je dan iets anders doen. Maar je basis moet goed zijn."

De brouwer merkt dat het merk ZHB In de regio Den Haag bij veel mensen herinneringen oproept en dat maakt de verkoop wat eenvoudiger. "Ik merk wel dat je er bij veel horecazaken die klant zijn bij een grote brouwerij wat lastiger tussenkomt, hoewel dat sinds de coronacrisis wel in positieve zin lijkt te veranderen. Hoewel ik op dit moment dus minder marge kan nemen op mijn bieren, ben ik wel positief want het merk ZHB blijkt een sterke troef te zijn."

Artikel delen