Brouwerij Moersleutel doet niet mee met stuntprijzen: 'Dan maak je de biermarkt kapot'

Ferie Daanen van Moersleutel
Tags: bier

Brouwerij Moersleutel doet niet mee met stuntprijzen: 'Dan maak je de biermarkt kapot'

Ferdie Daanen is head of sales bij Moersleutel Craft Brewery – Beerengineers, en ziet dat er in de markt wordt gestunt met prijzen. Dat is niet de keuze die Moersleutel maakt. Hij is ervan overtuigd dat je als brouwer kostenstijgingen goed bespreekbaar kunt maken en dat de horeca nog steeds een mooie marge kan maken.

“Als je een goede relatie hebt met je klant en aangeeft met welke kostenstijgingen je te maken hebt - en je daar niet exorbitant mee omgaat - dan denk ik dat je een prijsverhoging heel goed kan uitleggen. Afgelopen jaar hebben we een aantal bieren op dezelfde prijs kunnen houden door anders in te kopen. Een aantal andere bieren moesten wel omhoog in prijs, maar daar hebben we een deel van die kosten in onze marge gepakt en een deel doorberekend.”

Nieuw op de tap

De bieren van Moersleutel zijn nog maar relatief kort op fust beschikbaar voor de horeca. De brouwerij heeft een heel duidelijke benadering. Daanen: “Moersleutel is een merk dat iets hoger in de markt staat dan het gemiddelde craftbeermerk. Een tapbier als Crank the Juice kan je voor € 6 op de bierkaart zetten, terwijl de horeca bieren van onze collega's meestal voor €5,- of €5,50 op de kaart heeft staan, terwijl de inkoopprijs gelijk is. Voor ons bier kunnen ze iets meer vragen. Wij helpen onze klanten zo om meer marge te maken, want met een fust Crank the Juice haal je 80 euro meer omzet.”

Marge

“Wij hebben een goede naam bij onze fans en toen wij in 2021 in de supermarkt kwamen waren wij ook meteen het best verkopende nieuwe bier van Nederland. De horeca is voor ons een nieuwe uitdaging en we worden er goed ontvangen, maar marge blijft wel het gesprek. Wij blijven uitleggen dat de gast bereid is voor onze bieren iets meer te betalen. De horecaondernemer kan dus voor ons bier iets meer vragen en, omdat wij zelf een klein stukje van de kostenstijgingen voor onze rekening nemen, een mooie marge maken.”

'Ik zie zelfs voorbeelden van bieren die worden aangeboden onder de kostprijs'

Soms onder de kostprijs

“Uiteraard hoor ik om me heen ook dat veel brouwerijen het moeilijk hebben en wat wij vooral merken is dat andere brouwers met hun prijzen gaan werken, door bijvoorbeeld 30 tot 40% onder hun reguliere prijs te gaan zitten. We zien zelfs voorbeelden van bieren die worden aangeboden onder de kostprijs, dus dat gaan brouwers nooit volhouden. Als je daaraan zou meedoen, ben je met elkaar bezig de markt kapot te maken. Misschien is het voor sommige brouwers een oplossing voor de hele korte termijn maar voor de lange termijn is het nooit een oplossing.”

Artikel delen