Extra betalen voor havermelk? Coffeecompany en Starbucks schaffen 'vegan taks' nu ook af
Steeds meer koffiezaken trekken de prijzen van koffies gemaakt met plantaardige melk gelijk met die van koemelk, blijkt uit onderzoek van ProVeg Nederland. Net als YB, Lebkov en Starbucks kondigde de Coffeecompany vorige maand aan geen andere prijzen meer te hanteren voor plantaardige melk.
Plantaardige melk als Margemaker
Voor een koffie met plantaardige melk zoals haver-, amandel- of sojamelk wordt in horecazaken vaak een extra toeslag gerekend. Plantaardige melk is immers duurder dan dierlijke melk. Maar vaak is de toeslag vele malen hoger dan de extra kosten die gemaakt worden. Het gebruik van plantaardige melk wordt vaak gezien als ‘margemaker’. Daarnaast is het vanuit duurzaamheidsoogpunt beter als het wordt omgekeerd. Veerle Vrindts, directeur ProVeg: "Door een toeslag op plantaardige melk wordt een klimaatvriendelijke keuze afgestraft in plaats van aangemoedigd. Vanuit duurzaamheidsoogpunt is het beter als bedrijven het omkeren: haal je marges binnen op koemelk door die duurder te maken, en verlaag de prijs van de plantaardige. Dat moet prima te doen zijn op een manier die netto geen geld kost of juist inkomsten oplevert."
'vegan straftaks'
Coffeecompany schafte vorige maand de zogenaamde 'vegan straftaks' af. Jasper Uhlenbusch van Coffeecompany zei hierover tegen Nu.nl: "Eerst hadden we een kleine toeslag, wat precies de nettoprijs vertegenwoordigde", vertelt brand manager Jasper Uhlenbusch. "Want plantaardig is nu eenmaal duurder. Toch voelde het niet goed om de duurzame keus duurder te houden. We hadden ergens het gevoel dat het niet klopte. Daarom hebben we ervoor gekozen om daar wat marge op in te leveren. Het was door de nettoprijs een eerlijke prijs, maar wel een prijs in een niet helemaal eerlijke wereld. Wij vinden dat we hier een rol in hebben. En doordat plantaardige koffies nu even duur zijn, neemt de populariteit toe, en dus ook de volumes."
Tot 75 cent extra
Uit het onderzoek van ProVeg Nederland blijkt dat sommige koffieketens tot wel 75 cent extra rekenen voor plantaardige melk ten opzichte van koemelk. Maar daar komt nu dus steeds meer verandering in, ook bij Starbucks. Op een aantal locaties had Starbucks sinds afgelopen maart de prijzen al gelijk getrokken, maar op veel locaties - waaronder die op de NS-stations - moest de klimaatbewuste consument nog steeds een toeslag betalen voor plantaardige melk. Sinds deze maand betalen ook de klanten op NS-stations de toeslag niet meer. De lijst met 'uitzonderingsfilialen' wordt zo steeds korter.
Vrindts: "Door op steeds meer Starbucks-locaties de prijs van plantaardige melk gelijk te trekken met die van koemelk, wordt de consument die een duurzame keuze wil maken niet langer gestraft. Bovendien zet Starbucks een belangrijke stap in het behalen van haar klimaatambities. Wij hopen dat meer koffieketens het voorbeeld van Starbucks en Coffeecompany zullen volgen."
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen