Wijn niet hetzelfde voor man en vrouw

Tags: wijn

Wijn niet hetzelfde voor man en vrouw

De meeste mannen en vrouwen zien wijn anders en kiezen voor verschillende wijnen (op een andere manier).

Dat en meer blijkt uit onderzoek van Trendbox in opdracht van het Productschap Wijn. Zo zien mannen zien wijn vooral als een product om kennis over op te doen. Bij hen roept wijn associaties op zoals status, diepgang, klasse, verfijnd en culinair.

Vrouwen daarentegen zien wijn vooral als facilitator van gezelligheid, als beleving. Zij vinden dat wijn bij een prettige en plezierige gelegenheid hoort, maar daar wel ondergeschikt aan is. Bij hen wordt wijn geassocieerd met eten, romantiek, gezellig thuis en vakantie. Daarnaast is wijn voor vrouwen synoniem voor vrienden, feest, uitgaan en samen.

Wit versus rood
In het algemeen geldt dat witte wijn populairder is bij vrouwen; mannen geven de voorkeur aan rode wijn. Voor de jongste categorie wijnconsumenten echter, in de leeftijd van 16-24 jaar, geldt dat zowel bij mannen als bij vrouwen witte wijn populairder is.

Witte wijn blijkt dan ook de ‘instapkleur' bij uitstek te zijn, maar over het algemeen geldt dat rode wijn meer liefhebbers kent dan witte wijn.

Daling leeftijd
Ook blijkt uit het onderzoek dat de gemiddelde wijnconsumptie per persoon is toegenomen in de afgelopen dertig jaar. Bovendien is de leeftijd waarop consumenten zijn gaan drinken jonger geworden; lag deze voor de vijftigplussers in het onderzoek rond 35 jaar, bij de respondenten onder de 35 jaar ligt deze leeftijd rond 23 jaar.

"Op basis hiervan kan gesteld worden dat wijn gedemocratiseerd is en een mogelijke ‘oubollige' of elitaire connotatie voorgoed is kwijtgeraakt", aldus een woordvoerder.

Bij de maaltijd
Verder blijkt dat de momenten waarop de Nederlander wijn drinkt en welke ‘kleur' hij drinkt, afhankelijk is van sekse en leeftijd. Ten eerste wordt wijn veel geconsumeerd bij het avondeten; slechts achttien procent van de ondervraagden geeft aan dit nooit te doen. Ook bij jongvolwassenen wordt wijn al als integraal onderdeel van menige maaltijd gezien.

"Wijn geeft de maaltijd een bepaald extra, een zeker cachet. Een gewone maaltijd wordt bijzonder met wijn erbij. Met wijn slaag je erin je leven wat hedonistisch te maken. Bovendien toon je met wijn goed gastheerschap als er mensen mee-eten."

Andere combi's
Naast de geëigende combinaties van rode wijn bij biefstuk en witte wijn bij witvis en mosselen, valt op dat consumenten steeds vaker een kleur wijn kiezen bij een bepaalde maaltijd die niet per definitie geadviseerd wordt door het vak. Voor de helft van alle respondenten geldt ‘Het maakt niet uit welke wijn je bij het eten drinkt, als de wijn maar lekker is'.

Het drinken van een rode wijn bij vis komt dan ook regelmatig voor en wordt niet als vreemd beoordeeld.

Alternatieven
De door mannen voor wijn genoemde alternatieve alcoholische dranken zijn bier, jenever, whisky en buitenlands gedistilleerd. Voor vrouwen zijn dit port en likeur. Voor mannen tot vijftig jaar geldt dat ze dit alternatief vaker drinken dan wijn.

Vrouwen drinken vooral wijn. Van de vrouwen tot 35 jaar drinkt circa 50 procent vooral wijn als alcoholische drank, bij vrouwen boven de 35 jaar ligt dit percentage op circa 70 procent. Kijkend naar de personalia valt op dat qua leeftijd tot 35 jaar er meer vrouwen zijn die wijn consumeren, terwijl in de leeftijdsgroep 36-65 jaar dit meer mannen zijn.

Invloed verpakking
Sluitstuk van het onderzoek waren de uitmonstering en verpakking van wijn en de invloed daarvan op kwaliteits- en prijsperceptie en aankoopintentie. Daarbij kwam naar voren dat het merendeel van de respondenten wijnflessen met relatief klassieke etiketten een hogere aankoopintentie toekennen. Deze wijnflessen worden bovendien als kostbaarder gepercipieerd in vergelijking tot flessen met modernere etiketten.

Ten slotte viel op dat over het algemeen vrouwen meer op het uiterlijk van de wijnfles letten bij aankoop van wijn en dat mannen met name letten op informatie en kwaliteitsaanduidingen op het etiket.

Het onderzoek
Trendbox onderzocht de beleving van wijn onder vier verschillende generaties wijndrinkers. De resultaten ervan zijn vandaag bekendgemaakt tijdens het Symposium Wijn & Marketing 2009 in het World Forum in Den Haag.

Het onderzoek is gehouden onder meer dan 1000 wijndrinkers in de leeftijd van 16 tot en met 65+.


Meld u ook eens aan voor onze
nieuwsbrief.  

Artikel delen