Ondernemer Bjorn van Dijl: 'Koffie is het uithangbord van je zaak'

Bjorn van Dijl-Le Barrage-Alblasserdam-Willaerts Group

Ondernemer Bjorn van Dijl: 'Koffie is het uithangbord van je zaak'

Horecaondernemer Bjorn van Dijl, bekend van KITA en Noordkade, zweert bij goed opgeleid personeel in zijn zes horecazaken. “Daarmee maken we het verschil”, ziet hij. Ook als het gaat om koffie.

 

 

Go big or go home. In Amerika, waar Bjorn van Dijl ooit met zijn iconische concept Crazy Piano’s neerstreek in Miami, zag de Papendrechtse ondernemer al waar het jaren later naartoe zou gaan met de Nederlandse horeca. “Alleen met schaalvergroting en een duidelijk concept kun je je tegenwoordig onderscheiden”, zegt hij. “Je wordt gedwongen om koers te houden en goed te focussen.”

Willaerts Group

Aan Van Dijl is dat wel toevertrouwd. Met de Willaerts Group, dat zich concentreert op de regio’s Drechtsteden, Rotterdam en de Alblasserwaard, bestiert hij momenteel zes horecazaken, waaronder KITA, dat twee jaar geleden een Entree Award won in de categorie ‘Best New Dine & Drink Concept’, en grand café Noordkade in Hendrik-Ido-Ambacht, dat  de afgelopen editie van de Entree Awards werd genomineerd in de categorie ‘Best New Dine & Drink local’. Zelf won Van Dijl de titel Horecaondernemer van het Jaar tijdens de Entree Awards.

Tekst gaat verder onder de foto

Bjorn-Van-Dijl-EntreeAwards2025 ©ChantalleLaurent
Maayk de Poorter (Lavazza) met Robin Bravenboer, Herman Hell en Bjorn van Dijl tijdens de Entree Awards ©Chantalle Laurent

Juiste kennis

“Wat voor al onze vestigingen geldt, is dat we veel tijd en energie stoppen in het opleiden van mensen”, benadrukt Van Dijl. “Daarmee maken we het verschil. We stoppen ze vol met de juiste kennis, waarbij we met de allermooiste producten en merken werken.”

Koffie als uithangbord

Een van die topmerken is het Italiaanse koffiemerk Lavazza, waarmee de Willaerts Group nu al ruim vijf jaar zaken doet. “Ik vind koffie een van de meest ondergeschoven aspecten binnen een horecabedrijf”, meent Van Dijl. “Terwijl koffie juist het uithangbord van je zaak is. Het eerste en laatste wat een gast vaak bestelt, is koffie. Daarbij hoort ook een mooie presentatie, inclusief een vers koekje.”

Van Dijl zweert bij Lavazza-koffie in zijn zes horecazaken. “Behalve dat de smaak gewoon goed is, hangt er ook een mooie merkbeleving aan Lavazza”, vindt hij. “Daarnaast is het servies werkelijk prachtig. Ik ben er trots op dat we al vijf jaar het merk Lavazza in huis hebben hier.”

*De tekst gaat verder onder de foto's. (Links Kita, rechts Noordkade)

Interieur-KITA Grand-Cafe-Noordkade-Hendrik-Ido-Ambacht-Nieuwsbrief

 

Lavazza Training Center

Wat voor Van Dijl een belangrijke meerwaarde is, is dat zijn personeel ook regelmatig naar een Lavazza Training Center gaat om het maken en presenteren van koffie te perfectioneren. “Aan het zetten van een goede kop koffie kun je meer verkeerd dan goed doen”, weet hij intussen. “We willen dat iedereen exact dezelfde kop koffie maakt. Daarom vind ik die trainingen ook zo belangrijk.”

Toekomstplannen

Van Dijl heeft al plannen voor zaak nummer zeven en acht met de Willaerts Group. “We hebben de slag te pakken”, lacht hij. “In Q1 van 2026 hoop ik daar meer over te vertellen.” Het te schenken koffiemerk in zijn nieuwe zaken laat zich raden.

De Italiaanse koffiebeleving

De Italiaanse koffiebeleving bij u in de zaak? Lavazza biedt u een brede lijn aan professionele koffiemachines, de beste kwaliteit koffiebonen en professionele ondersteuning. Als onderdeel van de ondersteuning biedt Lavazza haar klanten gratis toegang tot ’s werelds grootste instituut op het gebied van koffie: het Lavazza Training Center, met 3 locaties in Nederland.

Via het Lavazza Training Center worden uw medewerkers getraind om de beste kwaliteit koffie te waarborgen: van de perfecte espresso en cappuccino tot koffie cocktails en Coffee Design.

 

Meer over de Training Centers

Artikel delen