Onderzoek: meer bier verkocht in horeca

Tags: bier

Onderzoek: meer bier verkocht in horeca

Jaarlijks doet Nederlandse Brouwers samen met marktonderzoeksbureau Ruigrok onderzoek naar de consumptie en beleving van bier onder Nederlandse bierdrinkers. Uit het nationaal Bieronderzoek 2022 blijkt dat meer Nederlanders genieten van een lekker glas bier. Het aantal Nederlanders dat bier drinkt is t.o.v. vorig jaar met ruim 3% gestegen.

Deze ontwikkeling is ook terug te zien in de ontwikkeling van de bierverkopen. Zowel het 3e kwartaal van dit jaar als de periode januari tot en met september zijn veel beter dan vorig jaar. De markt is zelfs gegroeid ten opzichte van het pre-COVID-19 jaar 2019.

Tabel 2

Bierverkoop horeca gestegen

De totale verkopen zijn ten opzichte van 2021 gestegen met 13,4%. Nu de horeca weer volledig open is en niet te maken heeft met een lockdown, zijn de bierverkopen in de horeca gestegen met ruim 110%. Nu de mensen weer veel vaker de horeca opzoeken om te genieten van hun bier, wordt er thuis minder geconsumeerd. De thuisverkoop is met 6% gedaald.

Nationaal Bieronderzoek

Pils nog steeds meest gedronken

Pils is nog steeds het meest gedronken bier maar het aandeel loopt wel iets terug. Speciaalbier is onverminderd populair. “Een stijgende lijn in consumptie zien we ten opzichte van 2020 bij alcoholvrij en alcoholarm bier. De afgelopen twee jaar is de consumptie van alcoholvrij bier met 7% en die van alcoholarm met 5% gestegen”, zo meldt Nederlandse Brouwers

De helft van de bierdrinkers drinkt graag alcoholvrij en -arm bier op het terras. In vergelijking met 2019 wordt het ook vaker bij de borrel thuis gedronken. Speciaalbier wordt bij voorkeur thuis bij de borrel en op het terras in de horeca gedronken. En pils blijft het meest gedronken bier tijdens feestjes en nu de terrassen weer open zijn, in de horeca.

De afgelopen twee jaar is de consumptie van alcoholvrij bier met 7% en die van alcoholarm met 5% gestegen

‘Wrang’

Fred Teeven, voorzitter Nederlandse Brouwers: “Eigenlijk is het heel wrang om te constateren dat juist wat Nederlanders verantwoord en lekker vinden, door de overheid duurder wordt gemaakt. De groeiende populariteit van alcoholvrij en –arm bier wordt door het kabinet bestraft met een forse verhoging in 2023 van de verbruiksbelasting op dat bier. Daarnaast gaat met ingang van 2024 het systeem veranderen waarmee accijns op bier wordt geheven. Volgens ons leidt dit tot een accijnsverhoging met gemiddeld 5%. Vooral speciaalbieren gaan hierdoor in 2024 duurder worden.”

Alcoholvrij

Vaker alcoholvrij

Zeven op de tien alcoholvrije/-arm bierdrinkers geven aan dat zij, vanwege het huidige aanbod aan soorten en merken alcoholvrij bier, dit vaker kiezen dan 2 jaar geleden. Zo bieden vrijwel alle leden van Nederlandse brouwers een of meerdere soorten alcoholvrij en/of alcoholarm bier aan. De keuze is in vijf jaar tijd enorm toegenomen.

‘Preventie werpt vruchten af’

Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: “Werd er een aantal jaren geleden nog lacherig gedaan als iemand een alcoholvrij bier bestelde, nu vindt twee op de vijf bierdrinkers dat er standaard in een sportkantine gevraagd moet worden of men bier met of zonder alcohol wil. Dat er altijd alcohol in een bier moet zitten, is dus niet meer vanzelfsprekend.  Het stimuleren van alcoholvrij bier zoals afgesproken in het Nationaal Preventieakkoord, begint zijn vruchten af te werpen. Van bier moet je genieten en het met elkaar gezellig hebben. Daarbij past geen overmatig alcoholgebruik. Alcoholmisbruik moet worden tegengegaan en daarbij hebben wij als brouwers een belangrijke rol te vervullen. Wat ons betreft alle reden om op de ingeslagen weg van het Nationaal Preventieakkoord door te gaan.”

alcoholvrij 2

Bijna een kwart van de bierdrinkers geeft aan minder alcoholhoudend bier te gaan drinken door het stimuleren van alcoholvrij bier. Zo blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2022.

Blurring

Bierdrinkers zitten niet te wachten om het schenken van alcoholische dranken in bijvoorbeeld winkels of bij kappers mogelijk te maken. Ruim 50% is negatief over ‘blurring’ en slechts 25% vindt het kabinetsvoorstel om dit mogelijk te maken, wel een goed idee.

 

 

Artikel delen