Food & beverage
Café Restaurant Amsterdam (CRA) heeft de welbekende grote kaart. De gerechten zijn zowel ‘s avonds als overdag te bestellen, zo fijn! En dat maakt het volgens ons een échte all day zaak. Al sinds jaar en dag wordt hier grotendeels dezelfde kaart gevoerd en het mooie is: de kwaliteit is constant. De steak tartare is bijvoorbeeld al twintig jaar hetzelfde en twintig jaar goed. En precies dat is denken wij een van de redenen waarom gasten, waarvan heel veel locals, terug blijven komen: de verwachtingen worden altijd waargemaakt. De prijs-kwaliteitverhouding is top, volgens ons is het eigenlijk zelfs te goedkoop voor wat je krijgt.
Sfeer & service
CRA is een begrip in de wijk en eigenlijk in heel Amsterdam én daarbuiten. Het geroezemoes als de zaak vol zit, het getik van bestek, de koffiekopjes, wijnglazen - het ritme dat menig horecahart sneller laat kloppen. De service is goed op orde, je merkt dat medewerkers het leuk vinden om hier te werken. Sfeer en service on point!
Interieur
De zee van witte lakens is al jaren hetzelfde en nog steeds prachtig. De historie van het pand, de pomp die onderdeel is geworden van het interieur, de vis aan de muur. Wie houdt daar niet van? Het interieur is volgens ons helemaal passend voor wat je hier wil hebben. Voor de waanzinnig grote en hoge ruimte is de akoestiek overigens goed op orde, iets waar veel grote horecazaken mee worstelen. De ondernemers van CRA hebben echt goed gekeken naar de akoestische mogelijkheden, zoals schuim onder de tafels voor demping van geluid. Leuk om te horen wat Charles zei: “Als het vol zit, helpt de bodymass van de mensen ook tegen de akoestiek.”
Ondernemerschap
Lonley at the top, en dat wat ons betreft al jarenlang. Waanzinnig gaaf dat Milène Hoving en Charles Hollenkamp, die CRA in 1996 begonnen, nog altijd aan het roer staan en dat nu doen met twee nieuwere compagnons. De mogelijkheid om in te groeien als mede-eigenaar is fantastisch (Ruud Wildbret en Laura Deelen). Door dit jarenlange succes is er ook niet echt de noodzaak om plannen voor de toekomst te maken, behalve kwaliteit te behouden. Het team is een familie. Gasten die als baby kwamen, komen er nu nog steeds of zijn komen werken tijdens hun studie. Knap hoe CRA zo’n onderdeel van het leven van zoveel mensen is geworden. Groot respect voor deze ondernemers, door de wol geverfd, de effortless je ne sais quoi. Deze ondernemers maak je de pis niet lauw. Ze doen waar ze het allermeest van houden en dat voel en proef je aan alles. Een mooi voorbeeld voor vele andere iconen in de stad, zoals Hotel de Goudfazant en Rijsel.